REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY WIELGIE
Załącznik
do uchwały Nr XVII/111/08 Rady Gminy Wielgie
z dnia 29 lutego 2008 r.
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY WIELGIE
Rozdział I Przepisy ogólne
§ 1
-
Postanowienia regulaminu są interpretowane i stosowane w zgodzie w szczególności z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ( Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach ( Dz. U. z 2007 Nr 39, poz. 251 ze zm. ).
-
Regulamin obowiązuje:
-
właścicieli nieruchomości zamieszkałych i nie zamieszkałych na terenie gminy;
-
zarządców dróg;
-
wykonawców robót budowlanych;
-
osoby utrzymujące zwierzęta domowe i gospodarskie;
-
jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej;
-
zarządców targowisk;
-
organizatorów imprez kulturalnych, sportowych i zgromadzeń publicznych;
-
wszystkich korzystających z terenów i obiektów będących własnością gminy.
3. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy
dotyczące:
-
wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości;
-
rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
-
częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
-
wymagań wynikających z gminnego planu gospodarki odpadami;
-
obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed, zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
-
wymagań utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
-
wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
§ 2
1. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
-
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.);
-
właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością, tj. wykonawców robót budowlanych, organizatorów imprez kulturalnych i zgromadzeń publicznych, zarządców targowisk i giełd;
-
właścicielach nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi, w których ustawiono odrębną własność lokali - należy przez to rozumieć osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, a w przypadku braku zarządu - właścicieli lokali;
-
odpadach komunalnych - rozumie się odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych, pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub ich skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;
-
odpadach komunalnych wielkogabarytowych - należy rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone ze względu na swoje rozmiary lub masę w typowych pojemnikach, np. wyeksploatowane pralki, meble, itp.;
-
odpadach surowcowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne gromadzone selektywnie, które mogą być ponownie wykorzystane, tj. makulatura, szkło opakowaniowe, tworzywa sztuczne, metale żelazne i kolorowe, itp.;
-
odpadach niebezpiecznych - należy przez to rozumieć zawarte w odpadach komunalnych odpady niebezpieczne w rozumieniu ustawy o odpadach, np. zużyte baterie i akumulatorki małogabarytowe, akumulatory rozruchowe pojazdów mechanicznych, świetlówki, leki przeterminowane i nie do użycia, opakowania po nich, opakowania po farbach i lakierach, itp.;
-
odpadach mieszanych - należy przez to rozumieć odpady komunalne inne niż wymienione w pkt od, 3 do 7, które mogą być gromadzone łącznie;
-
nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych (szambach);
-
zbiorniki bezodpływowe - rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania;
-
firmie wywozowej - należy przez to rozumieć gminne służby komunalne, a także inne podmioty, które legitymują się ważnym zezwoleniem na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych;
-
zwierzętach gospodarskich - rozumie się przez to zwierzęta gospodarskie w rozumieniu ustawy z 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich ( Dz. U. z 2007 r. Nr 133, poz. 921 );
-
zwierzętach domowych - rozumie się przez to zwierzęta domowe w rozumieniu ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt ( Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002, ze zm.);
14) chowie zwierząt - rozumie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich
bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymywania i użytkowania;
15) Gminnym Planie Gospodarki Odpadami (GPGO) - należy przez to rozumieć Gminny Plan
Gospodarowania Odpadami wprowadzony uchwałą nr XVII/94/2004 Rady Gminy Wielgie z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Wielgie na lata 2004 - 2007 z perspektywą na lata 2008-2011;
16) Krajowym Planie Gospodarki Odpadami (KPGO) - należy przez to rozumieć przyjęty
przez Radę Ministrów zgodnie z treścią art. 14 ust 4 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach ( Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251, ze zm.) i ogłoszony w Monitorze Polskim z 29 grudnia 2006 r. ( MP Nr 90, poz. 946 );
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na nieruchomościach
§ 3
1. Obowiązki właścicieli nieruchomości. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do utrzymania porządku i czystości oraz należytego stanu sanitarno - higienicznego nieruchomości przez:
-
przygotowanie miejsca do ustawienia pojemników służących do czasowego gromadzenia odpadów w sposób nieutrudniający ruchu pieszych i pojazdów, z łatwym dostępem dla podmiotów wykonujących usługi wywozowe. Miejsce to musi być nie uciążliwe, w miarę możliwości utwardzone, zabezpieczone przed zbieraniem wody i błota oraz przed dostępem zwierząt i w miarę możliwości osłonięte zielenią izolacyjną. Zasady usytuowania miejsc, o których mowa w zdaniu pierwszym określa szczegółowo § 22 i 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690, ze zm.);
-
ponoszenie kosztów przygotowania i utrzymania w czystości miejsca ustawienia pojemników;
-
wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych, tj. w pojemniki o pojemności od 110 dcm3 do 1.100 dcm3. Z obowiązku tego zwalnia się właścicieli nie zabudowanych działek budowlanych do czasu rozpoczęcia budowy, pod warunkiem, że na działce tej nie jest prowadzona działalność gospodarcza i jest zachowany porządek. W przypadku segregacji odpadów na szkło i plastik bezpośrednio w gospodarstwie domowym dopuszcza się worki foliowe 100 l.
-
Prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów na plastik i szkło i umieszczanie tych odpadów w pojemnikach rozmieszczonych na terenie gminy.
-
jeżeli na nieruchomości prowadzone są roboty budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane ( tj. Dz. U. z 2006 Nr 156 poz. 1118 ze zm.), utrzymanie czystości i porządku na terenie budowy w zakresie ustalonym w pkt 1 do 3 należy do wykonawcy robót budowlanych;
-
utrzymanie pojemników w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników;
-
gromadzenie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w pojemnikach, o których mowa w pkt 3. Należy dostosować wielkość pojemników i częstotliwość wywozu w sposób niedopuszczający do ich przepełnienia;
-
odpady nadające się do odzysku, których zbieranie może przynieść zysk posiadaczowi – takie jak złom metali, makulatura, aluminium, tworzywa sztuczne itp. – właściciele mogą dostarczać samodzielnie i na własny koszt do punktów skupu zorganizowanych przez podmioty gospodarcze.
-
usuwanie nieczystości ciekłych z nieruchomości z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych;
-
korzystanie w zakresie zbierania, transportu, odzysku oraz unieszkodliwienia odpadów komunalnych oraz w zakresie opróżnienia zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych z usług świadczonych wyłącznie przez podmioty wymienione w § 2 pkt 11;
-
właściciele nieruchomości są zobowiązani do zawarcia umowy z podmiotem uprawnionym na odbiór odpadów komunalnych oraz udzielanie firmie wywozowej informacji niezbędnych dla ustalenia treści umowy o usuwanie odpadów w sposób zgodny z wymogami regulaminu (rozdział 4);
-
korzystanie z usług określonych w pkt 9 powinno odbywać się obowiązkowo w sposób ciągły (a nie jednorazowy), a udokumentowanie mieć formę umowy i dowodów płacenia za korzystanie z usługi;
-
usuwanie, w sposób zapobiegający wyrządzaniu szkód, gałęzi drzew i krzewów zwieszających się nad chodnikami lub zwężających ciągi komunikacyjne i utrudniających funkcjonalne wykorzystanie przejść i przejazdów w obrębie nieruchomości;
-
zabrania się bezwzględnie wykorzystanie nieczynnych studni przydomowych do gromadzenia w nich odpadów komunalnych stałych i ciekłych oraz wód deszczowych.
2. Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach użytku publicznego.
-
właściciele nieruchomości albo inne podmioty wskazane ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach mają obowiązek niezwłocznego oczyszczenia ze śniegu i lodu oraz usuwania błota i innych zanieczyszczeń z chodników, poprzez odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów oraz podjęcie działań usuwających lub, co najmniej ograniczających śliskość chodnika. Piasek użyty do tych celów należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania;
-
zakazuje się zgarniania śniegu, lodu i błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię;
-
obowiązki określone w pkt. 1-2 dotyczą właścicieli nieruchomości bądź innych podmiotów obciążonych obowiązkiem oczyszczania chodników oraz zarządców dróg;
-
właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego mają obowiązek ustawienia na tych terenach i obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania w sposób nie dopuszczający do ich przepełnienia;
-
zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do usuwania nawisów (sopli) lodowych z okapów, rynien i innych części elewacji;
-
użytkownikom terenów użyteczności publicznej zabrania się:
a) zabrania się gromadzenia w koszach ulicznych odpadów komunalnych powstających w lokalach handlowych, gastronomicznych, usługowych i mieszkaniowych.
7) Zobowiązuje się właścicieli do obowiązkowej wymiany piasku w piaskownicach dla dzieci
przynajmniej dwa razy w roku (kwiecień i sierpień).
3. Mycie i naprawa pojazdów samochodowych, poza myjniami i warsztatami naprawczymi,
dozwolone są z zachowaniem następujących warunków:
1) czynności te mogą odbywać się wyłącznie w obrębie nieruchomości i za zgodą właściciela nieruchomości;
-
mycie samochodów może się odbywać jedynie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do sanitarnej kanalizacji wiejskiej, szczelnych zbiorników bezodpływowych, oczyszczalni przydomowych lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie, w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych do ziemi, lub kanalizacji deszczowej;
-
dopuszczalne jest dokonywanie jedynie drobnych, doraźnych napraw i regulacji pojazdów samochodowych, np. wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnienie płynów itp. pod warunkiem, że nie będą powodować powstawania ponadnormatywnych hałasów, emisji spalin oraz powstawania ścieków zawierających oleje lub smary;
Rozdział 3
Utrzymanie czystości na drogach, parkingach, przystankach i innych terenach
§ 4
1. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządu
drogi, czyli w stosunku do:
-
dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych - do właściwej jednostki samorządu terytorialnego;
-
dróg zakładowych, wewnętrznych osiedlowych do ich zarządów.
W ramach tego obowiązku uwzględnia się również zimowe utrzymanie dróg wraz z usuwaniem po okresie zimowym środków służących do uszorstnienia nawierzchni oraz opróżnianie koszy ulicznych z odpadów z częstotliwością zapobiegającą ich przepełnianiu.
-
Obowiązek określony w ust. 1 nie dotyczy chodników leżących bezpośrednio wzdłuż nieruchomości, oczyszczanych przez właścicieli nieruchomości.
-
Utrzymanie czystości i porządku na przystankach komunikacyjnych w zakresie komunikacji publicznej należy do podmiotów użytkujących przystanki komunikacyjne.
-
Utrzymanie czystości i porządku na terenach placów, parkingów i targowisk należy do ich właścicieli bądź użytkowników.
-
Odpowiedzialność za utrzymanie czystości i porządku na imprezach zorganizowanych oraz po ich zakończeniu należy do organizatorów, po uprzednim zapewnieniu wymogów sanitarno-higienicznych dotyczących zapewnienia warunków w zakresie gromadzenia i usuwania odpadów komunalnych oraz zapewnienia w zależności do planowanej liczby uczestników -odpowiedniej ilości szaletów stałych lub przenośnych, a także posiadania opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, jeśli jest to wymagane.
Rozdział 4
Zasady usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości
§ 5
1. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, to muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania
takimi odpadami określa ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach ( Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 ze zm.).
-
Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, błota gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej.
-
Zabrania się spalania w paleniskach domowych odpadów z tworzyw sztucznych, gumy, odzieży, zaoliwionych szmat oraz mebli lub ich zakopywania w gruncie (dołowania).
-
Obowiązki określone w ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do koszy na odpady, ustawianych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.
-
Powstające na terenie nieruchomości odpady roślinne mogą być gromadzone oddzielnie oraz przekazywane do miejsc kompostowania.
-
Dopuszcza się możliwość kompostowania we własnym zakresie ograniczonej części odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości pod warunkiem, że kompostowanie nie będzie uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości.
-
Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości w sposób nie utrudniający korzystania z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione i usuwane jak najszybciej przez firmę wywozową lub skupujących złom.
§ 6
1. Parametry urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych:
1) ustala się pojemność i minimalną ilość pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych:
-
budynków jednorodzinnych - nie mniej niż 1 pojemnik o pojemności co najmniej 110 litrów,
-
budynków wielorodzinnych do 10 lokali - nie mniej niż 1 pojemnik o pojemności co najmniej 110 litrów na każde dwa mieszkania lub 1 pojemnik o pojemności nie mniejszej niż 1.100 litrów,
-
budynków wielolokalowych powyżej 10 lokali, na każde 10 mieszkań 1 pojemnik o pojemności 1.100 litrów.
2) właściciele pozostałych nieruchomości muszą wyposażyć je w pojemniki o następujących
normatywach pojemnościach:
-
dla interesantów, obiektów gastronomicznych itp. nie mniej niż 10 litrów na miejsce konsumpcyjne,
-
dla szkół, przedszkoli, administracji itp. nie mniej niż 3 litry na osobę,
-
dla ulicznych punktów małej gastronomii nie mniej niż 1 zbiornik o pojemności co najmniej 110 litrów,
-
dla targowisk, imprez sportowych, artystycznych i innych zgromadzeń nie mniej niż 1 zbiornik o pojemności co najmniej 110 litrów na każde 500 osób uczestniczących w imprezie,
-
dla obiektów handlowych i rzemieślniczych o powierzchni użytkowej:
-
do 1000 m - na każde 100 m pojemnik o pojemności 110 litrów,
-
powyżej 1000 m2 - pojemnik o pojemności, co najmniej 1100 litrów;
f) dla ogrodów i działek wypoczynkowych - pojemnik o pojemności co najmniej 110 litrów,
g) ustala się, że na drogach publicznych na terenie miejscowości Wielgie oraz skupionej
zabudowy mieszkaniowej na terenie wiejskim będą rozmieszczone kosze uliczne;
h) ustala się, że na parkingach, przystankach i zajazdach powinien znajdować się co najmniej
1 kosz uliczny;
3) Możliwe jest wspólne korzystanie właścicieli kilku nieruchomości z
pojemników ustawionych razem.
§ 7
1. Minimalna częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości oraz innych terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
1) ustala się następujące częstotliwości usuwania odpadów:
-
z budynków wielorodzinnych i koszy ulicznych - nie rzadziej niż jeden raz miesiąc,
-
z budynków jednorodzinnych - nie rzadziej niż raz na miesiąc,
-
gospodarstw rolnych - nie rzadziej niż raz na miesiąc,
-
z miejsc zgromadzeń publicznych, targowisk, imprez sportowych i artystycznych itp. -codziennie lub nie później niż do 12 godzin od zakończenia imprezy,
-
z obiektów i nieruchomości pozostałych - nie rzadziej niż co 1 miesiąc,
-
z terenów ogrodów i działek rekreacyjnych - dwa razy w miesiącu w okresie od 1 kwietnia do 30 września oraz jeden raz na kwartał od 1 października do 31 marca.
Rozdział 5
Zasady ustalania ilości nieczystości ciekłych oraz częstotliwości ich wywozu
§ 8
-
Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych (szamb) uzależnia się od ich pojemności, ilości zużytej wody ( z uwzględnieniem udokumentowanej ilości bezpowrotnie zużytej wody ) oraz zgodnie z rozdz. 2 § 3 ust. 1 pkt 7.
-
Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji lub jeden raz w roku.
-
Właściciele nieruchomości, którzy nie są podłączeni do sieci kanalizacyjnej, są zobowiązani do niezwłocznego podpisania z podmiotem uprawnionym umowy na opróżnianie zbiornika bezodpływowego lub opróżnianie osadnika oczyszczalni przydomowej.
Rozdział 6
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe lub gospodarskie
§ 9
1. Na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi wielolokalowymi oraz na terenie zwartej zabudowy mieszkalnej, jednorodzinnej zabrania się chowu zwierząt gospodarskich z wyjątkiem:
1) przydomowego chowu wyłącznie na działkach zabudowanych domami jednorodzinnymi wolno stojącymi. Nie dotyczy gospodarstw już istniejących.
-
Chów zwierząt powinien być usytuowany i prowadzony w taki sposób, aby nie pogarszał warunków zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych otoczenia, nie powodował uciążliwych zanieczyszczeń powietrza, gleby i wody oraz innych uciążliwości dla ludzi przebywających w obiektach przeznaczonych na stały pobyt, a ponadto odpowiadał warunkom szczególnym określonym w niniejszy Regulaminie.
-
Kto utrzymuje zwierzęta gospodarskie i domowe jest obowiązany do zapewnienia im opieki i właściwych warunków bytowania. Warunki chowu i hodowli, zasady humanitarnej ochrony zwierząt określa ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt ( Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 ze zm.).
-
Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane, przeznaczone dla utrzymania i hodowli zwierząt gospodarskich określają odrębne przepisy.
-
Pomieszczenia inwentarskie oraz teren chowu powinny być tak usytuowane, aby odległość w linii prostej od ich najbardziej na zewnątrz wysuniętego krańca lub ogrodzenia wybiegu do granicy posesji położonej w najbliższym sąsiedztwie prowadzonego chowu, wynosiła, co najmniej:
-
10 mb dla posesji zabudowanej domem jednorodzinnym wolno stojącym;
-
30 mb dla posesji zabudowanej domem wielolokalowym lub innym obiektem przeznaczonym na stały pobyt ludzi;
-
50 mb od obiektów użyteczności publicznej i magazynów artykułów spożywczych.
-
Wybiegi dla zwierząt gospodarskich muszą być odpowiednio ogrodzone, w sposób uniemożliwiający przedostawanie się zwierząt na zewnątrz tych obiektów.
-
Ustawienie pni pszczół w odległości mniejszej jak 5 m od uczęszczanej publicznej drogi, sąsiedniego domu mieszkalnego, stajni, podwórza lub ogrodu domowego jest wtedy dozwolone, kiedy pszczoły wylatujące z ula wznoszą się od początku 3 m ponad tymi miejscami lub też, jeżeli ściana krzewów lub też inne podobne ogrodzenie o 3 metrowej wysokości.
-
Dopuszcza się hodowlę na potrzeby własne:
-
trzody chlewnej 2 sztuki;
-
kóz, owiec do 2 sztuk stada podstawowego;
-
drobiu do 20 sztuk;
-
gołębi do 20 sztuk;
-
królików do 10 sztuk;
-
pni pszczelich do 5 sztuk.
-
Chów zwierząt prowadzony w warunkach sprzecznych z postanowieniami niniejszej
uchwały winien być zlokalizowany lub dostosowany do wymagań w niej określonych w terminie
1 roku od dnia wejścia w życie niniejszej uchwały. -
Obornik, odchody zwierząt i inne odpady pochodzące z hodowli winny być gromadzone w wydzielonych miejscach o nieprzepuszczalnym podłożu.
-
W przypadku zaistnienia problemu pozbycia się padłej zwierzyny należy w terminie 18 godzin od padnięcia zwierzęcia dokonać zgłoszenia do zakładu utylizacji posiadającego stosowne zezwolenie na świadczenie tego typu usług.
-
Zabrania się chowu zwierząt gospodarskich:
-
wewnątrz mieszkań;
-
w pomieszczeniach nie przeznaczonych do tego celu, jak strychy, piwnice, i garaże w domach mieszkalnych wielolokalowych.
-
Powyższe zasady nie naruszają uprawnień organów Państwowego Powiatowego
Inspektora Sanitarnego do wydania decyzji o likwidacji, utrzymania i hodowli zwierząt w
przypadkach przewidzianych przepisami o zwalczaniu chorób zakaźnych
14. Właściciele i opiekunowie psów zobowiązani są do:
-
nie pozostawiania zwierząt bez dozoru, jeśli zwierzę nie jest należycie uwiązane, nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający wydostanie się zwierzęcia;
-
stosowania smyczy podczas wyprowadzania ich na tereny publiczne oraz kagańca dla psów ras średnich i dużych;
-
nie wprowadzania ich na tereny cmentarzy, placów zabaw, piaskownic dla dzieci, plaż, boisk i innych terenów o podobnym charakterze;
-
poddawania ich regularnym szczepieniom ochronnym przeciw wściekliźnie, zaś wydane zaświadczenie szczepienia okazać na żądanie uprawnionych osób;
-
zawiadomienia służb weterynaryjnych o podejrzeniu zachorowania psa lub kota na chorobę zakaźną po uprzednim odosobnieniu takiego zwierzęcia;
-
stosowania zakazu szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub innego zwierzęcia;
-
nie wprowadzenia psów do obiektów użyteczności publicznej, placówek handlowych lub gastronomicznych, jeżeli zakaz taki wynika z wyraźnego oznakowania dokonanego przez właścicieli nieruchomości ( placówki lub obiektu ).
-
Posesje gdzie przebywają psy ras mogących stworzyć zagrożenie lub psy agresywne powinny być opatrzone estetyczną i czytelną tabliczką z informacją np. "Uwaga pies" lub tabliczkę z rysunkiem psa.
-
Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko w wypadku, gdy posiadacz psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
Rozdział 7
Zasady deratyzacji (odszczurzania)
§ 10
1. Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji ciąży na właścicielach nieruchomości:
-
w odniesieniu do budynków wielomieszkaniowych, zakładów przetwórstwa spożywczego, obiektów użyteczności publicznej i obsługi ludności oraz nieruchomości, na których prowadzi się hodowle zwierząt gospodarskich - co najmniej 1 raz w roku chyba, że inne przepisy prawa wprowadzają krótsze terminy w tym zakresie;
-
w odniesieniu do budynków mieszkalnych jednorodzinnych - w miarę potrzeby.
-
W przypadku wystąpienia zagrożenia epidemiologicznego wywołanego plagą szczurów, na wniosek Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, deratyzację przeprowadza się w terminie natychmiastowym na obszarze zagrożenia.
-
Poza przypadkiem jak w ust. 1 akcję deratyzacji przeprowadza się na zasadach i w terminach ustalonych przez Radę Gminy Wielgie w porozumieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym.
-
Zabiegi deratyzacyjne mogą być przeprowadzone przez personel, który ma prawo do stosowania środków chemicznych, a w przypadku stosowania środków chemicznych należących do I i II klasy toksyczności deratyzację powinny wykonywać specjalistyczne jednostki.
-
Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości
Rozdział 8
Kontrola nieruchomości w zakresie przestrzegania postanowień Regulaminu
§ 11
-
Kontrolę wykonywania i przestrzegania postanowień niniejszego regulaminu sprawuje Wójt Gminy Wielgie za pośrednictwem uprawnionych osób oraz funkcjonariuszy policji i odpowiednich służb ochrony środowiska i inspekcji sanitarnej.
-
W przypadku, gdy właściciele nieruchomości nie udokumentują korzystania z usług wywozu nieczystości stałych i ciekłych, obowiązki te przejmuje w trybie wykonania zastępczego, gmina.
Rozdział 9
Odpowiedzialność karno-administracyjna właścicieli nieruchomości i jednostek
wywozowych
§ 12
Sankcjonowanie naruszeń obowiązków zawartych w niniejszym Regulaminie toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia - zgodnie z art. 10 ust. 2 a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.).
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Wiesław Zając - administrator |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Wiesław Zając - administrator |
Data wprowadzenia: | 2008-05-06 13:43:43 |
Opublikował: | Wiesław Zając - administrator |
Data publikacji: | 2008-05-06 13:44:01 |
Ostatnia zmiana: | 2008-05-06 13:44:46 |
Ilość wyświetleń: | 1658 |