Kolorowy pasek
Godło, Herb, Logo
Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej
Gmina Wielgie

Kolorowy pasek

P R O T O K O Ł nr XXVI/09 z sesji RADY GMINY WIELGIE odbytej 05 lutego 2008 roku w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Wielgiem.

 

P R O T O K O Ł nr XXVI/09

z sesji RADY GMINY WIELGIE

odbytej 05 lutego 2008 roku w sali sesyjnej

Urzędu Gminy w Wielgiem.



Przewodnicząca Rady Gminy Halina Sztypka o godzinie 10.00 otworzyła sesję i powitała Radnych oraz zaproszonych gości .


Przewodnicząca oświadczyła, że zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 12 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne decyzje.


Radni nieobecni:


Andrzej Brzozowski

Jerzy Rzekoński

Piotr Podlaszewski


Przewodnicząca zapytała Radnych, czy są uwagi do zaproponowanego

porządku obrad, który był przesłany w ustawowym terminie.


W związku z tym, że Radni nie zgłosili uwag do zaproponowanego porządku obrad, na wniosek Przewodniczącej Haliny Sztypka Rada Gminy w obecności 12 osób jednogłośnie przyjęła następujący porządek obrad:

1. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.


2. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.


3. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.


4. Informacja na temat sportu i kultury fizycznej na terenie gminy –

wykorzystanie środków budżetowych.


5. Sprawozdanie z realizacji uchwał za 2008 rok.

6. Informacja o stanie dróg gminnych i zadaniach inwestycyjnych

w tym zakresie.


7. Sprawozdania z pracy stałych komisji Rady Gminy za 2008 rok.

- 2 -


8. Podjęcie uchwał w sprawach :


- przyznania Wójtowi Gminy Wielgie dodatkowego wynagrodzenia

rocznego za 2008 rok,


- przyjęcia planu pracy Rady Gminy,


- przyjęcia planu pracy stałych komisji Rady Gminy,


- bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych z zasobów

komunalnych,


- zwolnień przedmiotowych w podatku od nieruchomości,


- zamiany nieruchomości,

- zmieniająca uchwałę Nr XXV/158/08 Rady Gminy Wielgie

z dnia 29 grudnia 2008 roku w sprawie budżetu gminy na 2009 rok,


- przyjęcia darowizny nieruchomości,


- przyjęcia darowizny nieruchomości,


- przyjęcia zasad budowy i finansowania przydomowych oczyszczalni

ścieków na terenie gminy Wielgie,


- partycypacji przyszłych użytkowników w kosztach budowy

przyzagrodowych oczyszczalni ścieków w 2009 roku.


9. Wolne wnioski i zapytania.


10. Zakończenie obrad XXVI sesji.


Ad. 1


Zgodnie z przyjętym porządkiem obrad Przewodnicząca poprosiła Radnych o zgłaszanie uwag do protokołu XXV sesji Rady Gminy, który był wyłożony do wglądu 7 dni przed sesją w celu zapoznania się i naniesienia poprawek.

W związku z tym, że nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca poprosiła o przegłosowanie.


- 3 -


Rada Gminy w obecności 12 Radnych jednogłośnie przyjęła protokoł obrad

XXV sesji Rady Gminy.


Ad. 2


Przewodnicząca przedstawiła informację o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.


Do przedstawionej informacji uwag nie zgłoszono.


Ad. 3


Wójt – przedstawił sprawozdanie z pracy w okresie międzysesyjnym, które stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.


Do przedstawione sprawozdania uwag nie zgłoszono.


Ad. 4


Zgodnie z przyjętym porządkiem obrad Przewodnicząca poprosiła Radnych o zgłaszanie zapytań dotyczących przesłanej informacji w zakresie sportu i kultury fizycznej na terenie gminy.


Obecny na posiedzeniu Prezes Gminnego Ludowego Klubu Sportowego „WICHER” Grzegorz Szarwiński uzupełnił informację dotyczącą wydatkowanych środków na realizację upowszechniania kultury na terenie gminy.


Po udzielonych wyjaśnieniach Rada Gminy przedstawione sprawozdanie przyjęła bez uwag, które stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.


Ad. 5


Przewodnicząca poprosiła Radnych o zapytania odnośnie przedstawionego sprawozdania w zakresie realizacji podjętych uchwał przez Radę Gminy w 2008 roku.

Informacja została przyjęta bez uwag, która stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.




- 4 -


Ad. 6


Przewodnicząca poprosiła Wójta o przedstawienie informacji dotyczącej stanu dróg i zadań inwestycyjnych w tym zakresie.


Po przedstawionej informacji, która stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu wywiązała się ogólna dyskusja.


Radny Ludwik Bieńkowski – stwierdził, że uznaniowo zostały podzielone środki na remont dróg gruntowych, gdyż miało być po równo. Następnie zapytał co będzie robione w ramach dokumentacji i dlaczego z planu wykreślona została droga Szczepanki-Ostrowite ,która od wielu lat była planowana. Jednocześnie podziękował za planowaną naprawę drogi obok jego posesji w kierunku Witkowa.


Radny Eugeniusz Kowalski przekazał, że komisja podzieliła środki na remont dróg jednak patrząc na mapę dróg gminnych, których jest bardzo dużo jakby nie podzielił zawsze ktoś będzie niezadowolony. Podał przykład sołectwa Witkowo,

w którym jest 18 dróg i zadał pytanie jak naprawiać, żeby choć minimalnie polepszyć ich stan. Będąc przy głosie stwierdził, że sukcesywnie będzie przybywać dobrych dróg, ponieważ wodociągi zostały wykonane, przydomowe oczyszczalnie również i będzie można więcej środków przeznaczyć w budżecie na drogi.


Radny Ludwik Bieńkowski przytoczył sprawę przydomowych oczyszczalni i podał porównanie z gminą Tłuchowo, gdzie na 4000 mieszkańców jest ok.350 szt. a w naszej gminie na 6000 jest 200 szt. Powrócił do budowy drogi do Teodorowa i stwierdził, że ta budowa będzie trwała kilka lat, ponieważ pomimo dofinansowania ze środków unijnych i tak trzeba będzie dołożyć ok. 2 mln. zł..


Sołtys wsi Złowody zwrócił uwagę, że jest niezadowolenie, co do podziału środków na drogi a on zaproponował, aby zastanowić się czym będziemy je naprawiać, gdyż obecnie wożony gruz jest niewłaściwy- duże bryły nie można tym naprawiać dróg.


Wywiązała się ogólna dyskusja, co do materiału na naprawę, były podzielone zdania jedni byli zadowoleni inni nie.


Wyjaśnień w zakresie naprawy dróg udzielał również Pan Wysocki odpowiedzialny za drogi gminne.


- 5 -


Wójt stwierdził, że drogi to niekończący się problem, który na pewno w 100 % nie będzie rozwiązany. Jednak nawożenie gruzem jest korzystniejsze niż żużlem. Dodał, że w związku z ograniczonymi środkami finansowymi nie wszystkie drogi naprawi się właściwie. Poinformował również, że problemy w zakresie dróg zgłaszać do Pana Wysockiego w celu ewentualnego sprowadzenia odpowiedniej maszyny do rozgarnięcia dużych brył. Przyznał, że do podziału środków na drogi zawsze jest niezadowolenie i przekazał, że na 2009 rok jest 120 000 zł. + niewykorzystane środki z ubiegłego roku przez sołectwa.

Następnie wyjaśnił sprawę opracowania dokumentacji, że w br. na drogę Zakrzewo-Kamienno – Brody i drogi ok. 13 km., które będą ulepszane poprzez podsypkę piaskową + kamień + drobny kamień.

Drogi, które będą naprawiane w 2010 roku to : Czarne-Józefowo, Nowa Wieś – Oleszno, Witkowo-Szczepanki do drogi wojewódzkiej, Zakrzewo-Płonczyn,Suradówek – Głodowo oraz wykonanie dokumentacji na drogę Zaduszniki - Nasiegniewo. Dokumentacja będzie uproszczona, jednak konieczne jest rozgraniczenie dróg tam gdzie będzie budowa.


Radny Ludwik Bieńkowski zapytał, czy będą robione podkłady geodezyjne.


Wójt – poinformował, że będą robione podkłady geodezyjne i wydzielone pasy drogowe.


Dalej Radny pytał, czy w Szczepankach będzie dokumentacja tylko na planowany 1 km. do naprawy a pozostały odcinek pozostanie bez dokumentacji.


Wójt – przekazał, że dokumentację można wykonać na cały odcinek, jednak wykonanie w kierunku Ostrowitego będzie, jeżeli gmina Lipno przyłączy się do budowy. Przekazał również, że Wójt gminy Lipno w najbliższych latach nie planuje budowy tejże drogi.


Radny po wypowiedzi Wójta zapytał, czy pozostali mieszkańcy nie są „godni” aby mieć wyremontowaną drogę.


Wójt przekazał, że nie traktuje mieszkańców z tej miejscowości jako gorszych i stara się, aby wszystkich mieszkańców gminy traktować w miarę możliwości jednakowo choć nigdy nie będzie sprawiedliwie.


Na obrady przybył Radny Jerzy Rzekoński i Rada w tym czasie liczy 13 osób.




- 6 -


Sołtys wsi Wielgie zapytał z jakich środków remontowana będzie droga wokół wysypiska, gdyż zawsze była ze środków gminnych, gdy czynne było wysypisko śmieci.


Wójt wyjaśnił, że środki na drogi zostały podzielone i remont tejże drogi będzie

ze środków przydzielonych na sołectwo.


Radny Jerzy Rzekoński przekazał, że gmina Tłuchowo nie będzie kontynuować budowy drogi Zakrzewo – Kamienno Brody i proponował, aby nie rozpoczynać budowy, jeżeli nie będzie połączenia.


Będąc przy głosie proponował kompleksową naprawę dróg w celu łączenia ciągów komunikacyjnych i był za tym, aby powołać komisję, która wypracuje kompleksowy system naprawy dróg na terenie gminy.

Zwrócił również uwagę na nagminne zaorywanie rowów i niszczenie dróg.


Wójt odpowiadając na zgłoszenia Radnego przekazał, że jeżeli nie zostanie podpisana umowa z gminą Tłuchowo to nie będzie rozpoczęta budowa tejże drogi. Wyjaśnił również sprawę niszczenia dróg poprzez ich zaorywanie

przekazując, że w bieżącym roku sprawa zostanie przypilnowana i w niektórych przypadkach zostaną skierowane pozwy do Sądu.


Po wyczerpaniu dyskusji w zakresie dróg gminnych Przewodniczącą proponowała również powołać komisję, która kompleksowo rozwiązywałaby sprawy w zakresie budowy i remontu dróg.


Ad. 7


Przewodnicząca poprosiła Przewodniczących stałych komisji o przedstawianie sprawozdań z pracy za 2008 rok.


Przewodniczący komisji samorządu, prawa i porządku publicznego Eugeniusz Kowalski przedstawił sprawozdanie z pracy komisji, które stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.


Przewodniczący komisji rolnej i rozwoju gospodarczego Benedykt Słomski przedstawił sprawozdanie z pracy komisji, które stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu i uzupełnił pracę komisji wraz z Izbą Rolniczą o ustalenie szkód w zakresie suszy.



- 7 -


Członek komisji zdrowia,oświaty kultury i opieki społecznej Jerzy Rzekoński przedstawił sprawozdanie z pracy komisji, które stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.


Przedstawiając sprawozdanie powrócił do sprawy żywienia dzieci w szkołach, gdzie praktycznie bardzo duże ilości żywności były wyrzucane a powinny jeść tyle ile potrzebują i po przeprowadzonej analizie ustalono, że dzieci jedzą tyle ile trzeba. Przytoczył również sprawę wydatkowania ogromnych środków finansowych na oświatę, jednak coraz bardziej polepszają się warunki nauczania. Zwrócił uwagę na brak oceny pracy byłego Dyrektora Szkoły Podstawowej w Czarnem i stwierdził, że problem winien być do końca przyzwoicie załatwiony.


Przewodniczący komisji finansów Jerzy Rzekoński przedstawił sprawozdanie z pracy komisji, które stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.


Przedstawiając sprawozdanie podkreślił sprawę ściągalności podatków, które mieszkańcy winni płacić, stwierdził, że w większości biedniejsi podatnicy płacą a ci co mogliby mają zaległości. Następnie przytoczył problem sprzedanych działek nad jeziorem i sprawę kanalizacji, komisja proponowała, aby budować przyzagrodowe oczyszczalnie ścieków na 3-4 działki i nie prowadzić kolektora ściekowego, ponieważ przez 12 m-cy nie będzie dopływu ścieków, praktycznie właściciele działek przebywają w roku ok. 2 m-cy.



Przewodniczący komisji rewizyjnej Franciszek Jankowski przedstawił sprawozdanie z pracy komisji, które stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.


Po przedstawieniu sprawozdań Przewodnicząca podziękowała komisjom za pracę i wypracowanie wielu trudnych zadań.


Wójt również złożył podziękowanie za wsparcie komisji w rozwiązywaniu różnych problemów. Wypowiadając się oświadczył, że nie czuje się winny za ocenę pracy dyrektora SP w Czarnem, że nieprawidłowo sprawa została załatwiona .


Uczestniczący w obradach Przewodniczący Rady Stowarzyszenia Gmin Ziemi Dobrzyńskiej Marek Grzymowicz również przedstawił sprawozdanie które stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.


- 8 -


Radny Jerzy Rzekoński, który jest członkiem Zarządu Stowarzyszenia uzupełnił sprawozdanie przedstawiając informację o Ziemi Dobrzyńskiej.


Ad. 8


Zgodnie z przyjętym porządkiem obrad Przewodnicząca poprosiła Wójta o przedstawianie projektów uchwał.

Wójt – kolejno przedstawiał przygotowane projekty uchwał:


I projekt uchwały Nr XXVI/168/09 w sprawie przyznania Wójtowi Gminy Wielgie dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2008 rok omówił Skarbnik Gminy, który jednocześnie udzielił wyjaśnień na pytania Radnych, którzy uważali, że Rada nie powinna podejmować takiej uchwały.


Po przeprowadzonej dyskusji i udzielonych wyjaśnieniach Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poprosiła o przegłosowanie.


Rada Gminy w obecności 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę

Nr XXVI/168/08 w sprawie przyznania Wójtowi Gminy Wielgie dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2008 rok, która stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.


Projekt uchwały Nr XXVI/169/09 w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Gminy.


Przewodnicząca poprosiła o zapytania dotyczące przedstawionego projektu uchwały.


W związku z tym, że Radni nie zgłaszali zapytań odnośnie projektu uchwały Przewodnicząca odczytała treść i poprosiła o przegłosowanie.


Rada Gminy w obecności 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXVI/169/09 w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Gminy, która stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.


Projekt uchwały Nr XXVI/170/09 w sprawie planu pracy stałych komisji Rady Gminy.


Przewodnicząca poprosiła o zapytania dotyczące przedstawionego projektu uchwały.

- 9 -


W związku z tym, że Radni nie zgłaszali zapytań odnośnie projektu uchwały Przewodnicząca odczytała treść i poprosiła o przegłosowanie.


Rada Gminy w obecności 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXVI/170/09 w sprawie planu pracy stałych komisji Rady Gminy, która stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.


Projekt uchwały Nr XXVI/171/09 w sprawie bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych z zasobów komunalnych.


Przewodnicząca poprosiła o zapytania dotyczące przedstawionego projektu uchwały.


W związku z tym, że Radni nie zgłaszali zapytań odnośnie projektu uchwały Przewodnicząca odczytała treść i poprosiła o przegłosowanie.


Rada Gminy w obecności 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXVI/171/09 w sprawie bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych z zasobów komunalnych, która stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.


Projekt uchwały Nr XXVI/172/09 w sprawie zwolnień przedmiotowych w podatku od nieruchomości.


Wójt poinformował, że projekt uchwały kolejny raz jest przedstawiany ze względu na błędy merytoryczne tzn. w pierwszym projekcie było ograniczenie, aby zatrudniać tylko mieszkańców gminy, co było niezgodne z przepisami. Przedsiębiorcy mogą zatrudniać pracowników również z poza gminy.


Przewodnicząca poprosiła o zapytania dotyczące przedstawionego projektu uchwały.


W związku z prowadzoną dyskusją w sprawie projektu uchwały dodatkowych wyjaśnień udzieliła Pani Elżbieta Łukaszewska – Insp.d/s wymiaru podatków i opłat odnośnie uzyskiwanych pomocy z różnych źródeł, które są sumowane do wysokości 200 tys.euro.


W związku z tym, że Radni nie zgłaszali dalszych zapytań odnośnie projektu uchwały Przewodnicząca odczytała treść i poprosiła o przegłosowanie.




- 10 -


Rada Gminy w obecności 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXVI/172/09 w sprawie zwolnień przedmiotowych w podatku od nieruchomości, która stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.


Projekt uchwały Nr XXVI/173/09 w sprawie zamiany nieruchomości.


Wójt przekazał, że zamiana dotyczy gruntów parafii Wielgie a gminą tj. miejsce z przeznaczeniem na targowisko i miejsca parkingowe.


Przewodnicząca poprosiła o zapytania dotyczące przedstawionego projektu uchwały.


Do przedstawionego projektu uchwały w dyskusji głos zabrał Radny Jerzy Rzekoński, który zapytał czy będzie to wspólne przedsięwzięcie.


Wójt – oświadczył, że jest za tym, aby w dni powszednie było targowisko a w dni świąteczne parking dla wiernych, jeżeli ksiądz proboszcz wyrazi na to zgodę.


W związku z tym, że Radni nie zgłaszali zapytań odnośnie projektu uchwały Przewodnicząca odczytała treść i poprosiła o przegłosowanie.


Rada Gminy w obecności 13 radnych jednogłośnie podjęła Nr XXVI/173/09 w sprawie zamiany nieruchomości, która stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.


Projekt uchwały Nr XXVI/174/09 w sprawie zmieniająca uchwałę Nr XXV/158/08 Rady Gminy Wielgie z dnia 29 grudnia 2008 roku w sprawie budżetu gminy na 2009 rok,


Projekt szczegółowo omówił Skarbnik Gminy.


Przewodnicząca poprosiła o zapytania dotyczące przedstawionego projektu uchwały.


W związku z tym, że Radni nie zgłaszali zapytań odnośnie projektu uchwały Przewodnicząca odczytała treść i poprosiła o przegłosowanie.


Rada Gminy w obecności 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXVI/174/09 w sprawie zmieniająca uchwałę Nr XXV/158/08 Rady Gminy Wielgie z dnia 29 grudnia 2008 roku w sprawie budżetu gminy na 2009 rok,

- 11 -


która stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.


Projekt uchwały Nr XXVI/175/09 w sprawie przyjęcia darowizny nieruchomości.


Wójt poinformował, że Agnieszka i Tomasz Świerczyńscy przekazali na rzecz gminy działkę na powiększenie targowiska gminnego.


Przewodnicząca poprosiła o zapytania dotyczące przedstawionego projektu uchwały.


W związku z tym, że Radni nie zgłaszali zapytań odnośnie projektu uchwały Przewodnicząca odczytała treść i poprosiła o przegłosowanie.


Rada Gminy w obecności 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXVI/175/09 w sprawie przyjęcia darowizny nieruchomości, która stanowi załącznik nr 21 do niniejszego protokołu. .


Projekt uchwały Nr XXVI/176/09 w sprawie przyjęcia darowizny nieruchomości.


Wójt poinformował, że przekazana jest działka na rzecz gminy.


Przewodnicząca poprosiła o zapytania dotyczące przedstawionego projektu uchwały.


W dyskusji głos zabrał Radny Ludwik Bieńkowski, który zapytał co na tej działce będzie, jeżeli mieliśmy wspólnie podjąć decyzję o inwestycji .


Wójt wyjaśnił, że otrzymana działka jest pod inwestycję – Świetlicę wiejską.Radny Jerzy Rzekoński przytoczył wcześniejsze ustalenia dotyczące prowadzenia rozmów w sprawie podjęcia decyzji,co będzie robione w Czarnem i stwierdził, że decyzja już zapadła.


W związku z tym, że Radni nie zgłaszali dalszych zapytań odnośnie projektu uchwały Przewodnicząca odczytała treść i poprosiła o przegłosowanie.


Rada Gminy w obecności 13 radnych 11 głosami „za” i przy 2 głosach „przeciwnych”podjęła uchwałę Nr XXVI/176/09 w sprawie przyjęcia darowizny nieruchomości, która stanowi załącznik nr 22 do niniejszego protokołu.


- 12 -


Projekt uchwały Nr XXVI/177/09 w sprawie przyjęcia zasad budowy i finansowania przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Wielgie.


Przewodnicząca poprosiła o zapytania dotyczące przedstawionego projektu uchwały.


Do przedstawionego projektu uchwały wyjaśnienia udzielił zastępca Wójta Jan Wadoń, który stwierdził, że zgodnie z interpretacją Regionalnej Izby Obrachunkowej gmina nie powinna budować przyzagrodowych oczyszczalni ścieków.Po przeprowadzonych dyskusjach również na Konwencie Wójtów ustalono, że obecnie RIO jest na stanowisku , że można te budowy zaliczyć do zadań publicznych, jednak trzeba precyzyjniej określić zasady i dlatego jest projekt uchwały.


W związku z tym, że Radni nie zgłaszali zapytań odnośnie projektu uchwały Przewodnicząca odczytała treść i poprosiła o przegłosowanie.


Rada Gminy w obecności 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXVI/177/09 w sprawie przyjęcia zasad budowy i finansowania przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Wielgie, która stanowi załącznik nr 23 do niniejszego protokołu.


Projekt uchwały Nr XXVI/178/09 w sprawie partycypacji przyszłych użytkowników w kosztach budowy przyzagrodowych oczyszczalni ścieków w 2009 roku.


Przewodnicząca poprosiła o zapytania dotyczące przedstawionego projektu uchwały.


Do przedstawionego projektu uchwały Wójt poinformował, że do wszystkich osób zainteresowanych budową przyzagrodowych oczyszczalni ścieków wystosowane zostały pisma o możliwości budowy celem zapisywania się.


Radny Jerzy Rzekoński zgłosił obawę, że nie będzie wystarczającej ilości chętnych i ustaloną kwotę, którą mają wpłacić zainteresowani winno się obniżyć.


Radny Ludwik Bieńkowski poprosił o przygotowanie informacji na następną sesję jakie jest dofinansowanie kanalizacji w Wielgiem do każdego gospodarstwa celem porównania z innymi wsiami.


- 13 -


Wójt – przekazał, że może więcej dokłada się na dzień dzisiejszy do kanalizacji,

ale znacznie więcej dokładamy do wodociągów na odległych wsiach.

Poinformował, że na przyszłą sesje nie jest w stanie przygotować takiej informacji, dopiero po przetargu na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.


Radny Jerzy Rzekoński podał przykład osiedla za parkiem, gdzie koszty będą znacznie niższe ze względu na zwartą zabudowę.


W związku z tym, że Radni nie zgłaszali dalszych zapytań odnośnie projektu uchwały Przewodnicząca odczytała treść i poprosiła o przegłosowanie.


Rada Gminy w obecności 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXVI/178/09 w sprawie partycypacji przyszłych użytkowników w kosztach budowy przyzagrodowych oczyszczalni ścieków w 2009 roku, która stanowi załącznik nr 24 do niniejszego protokołu.

Ad. 11


W wolnych wnioskach i zapytaniach zgłoszono następujące sprawy:


1. Radny Jerzy Rzekoński – ponownie powrócił do sprawy oceny pracy Dyrektora SP w Czarnem, przedstawiając fakt, że minął 1 rok i sprawa do końca

nie została załatwiona, jeżeli zostało złamane prawo to ostateczna decyzja winna być , czy będzie ona negatywna, czy pozytywna. Dodał, że Dyrektor miał iść na dyscyplinę i do dnia dzisiejszego nic nie zostało zrobione.

Urząd zobowiązany jest do załatwienia sprawy. W tej chwili nie może się do nikogo odwołać bo nie ma żadnej odpowiedzi.


2. Sołtys wsi Suszewo w imieniu Stowarzyszenia Rozwoju Gminy Wielgie „Przyszłość” i Koła Gospodyń wiejskich z Witkowa serdecznie zaprosiła zebranych na gminny „Dzień Kobiet”, który odbędzie się 8 marca br. o godz.16.00 w remizie OSP w Witkowie.









- 14 -


3. Przewodnicząca przedstawiła Radzie sprawę mandatu Radnego Ryszarda Kurowskiego zgodnie z pismem Wojewody o prowadzonej działalności gospodarczej przez niego. Radny prowadzi działalność gospodarczą i jest w posiadaniu umowy najmu lokalu użytkowego o pow.72 m2 , którego właścicielem jest OSP w Wielgiem. Natomiast w Księdze Wieczystej jest zapis, że właścicielem gruntu jest gmina Wielgie. W związku z tym Wojewoda poprosił o zajęcie stanowiska w sprawie ewentualnego wygaśnięcia Mandatu.

W związku z tym, że jest wyrok Sądu o przeniesieniu własności działki o powierzchni 0,797 ha na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej w Wielgiem Rada Gminy Wielgie zajęła stanowisko odstępujące od podjęcia uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu, które stanowi załącznik nr 25 do niniejszego protokołu.


4. Sołtys wsi Wielgie zgłosił konieczność oświetlenia ulicy Krętej, gdyż linia obecnie jest całkowicie odłączona. Proponował załączenie choć dwóch lamp tj. pierwszej i ostatniej.


5. Przewodnicząca poinformowała, że jest zatrudniony przez GOPS terapeuta, który leczy różne uzależnienia i przyjmuje w pierwszy i trzeci wtorek miesiąca. Poprosiła jednocześnie zebranych, aby informację przekazali w terenie w celu możliwości skorzystania z tej formy pomocy.

Będąc przy głosie przekazała kolejną informację, że Stowarzyszenie „Przyszłość” organizuje w dniu 19 lutego 2009 roku spotkanie „Dzień Faworka”, które odbędzie się w Zajeździe „ Mat-era”w Wielgiem o godz.18.00.


7. Dyrektor Ośrodka Kultury Gminy Wielgie zaprosiła zebranych na spotkanie osób zajmujących się amatorsko rękodziełem, które odbędzie się 10 lutego o godz.16.00 w Suradówku. Wstępnie poinformowała, że w niedługim czasie nastąpi uroczyste otwarcie ośrodka o czym mieszkańcy gminy zostaną powiadomieni.


8. Sołtys wsi Wielgie poinformował, że 10 lutego o godz.17.00 w sali Urzędu odbędzie się zebranie mieszkańców, na którym to zostaną przedstawione warunki odbioru śmieci przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych z Lipna.


9. Radny Eugeniusz Kowalski zgłosił konieczność doprowadzenia nitki wodociągowej do 3 gospodarstw, które do dnia dzisiejszego nie mają podłączenia.


Wójt – na zgłoszenie Radnego odnośnie nitek wodociągowych przekazał, że najbliższy termin realizacji to 2010 rok.



- 15 -


Będąc przy głosie wyjaśnił sprawę oceny Dyrektora SP w Czarnem oświadczając, że Dyrektor otrzymał cząstkową ocenę, a ostateczną decyzję podejmuje Kuratorium Oświaty. Obecnie sprawa jest zawieszona, ponieważ są odrębne stanowiska. Do Rzecznika Finansów wysłano informację i jest odpowiedź na to pismo. Na dzień zakupu oleju było naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Po otrzymaniu informacji nastąpiła zmiana przepisów i sprawa przedawniła się, której nie ma. Kolejny problem to naruszenie ustawy o systemie oświaty dotyczące nieprawnego nadania stopnia awansu nauczycielowi, która jest w toku załatwiania i decyzja zostanie podjęta.


Radny Jerzy Rzekoński – przekazał, że ocenę musi otrzymać i sprawa winna być do końca załatwiona. Stwierdził, że w tej chwili jest złamane prawo przez Wójta jak i Kuratora Oświaty.


Wójt-przekazał, że do dnia dzisiejszego Pani Śliwińska bierze nienależne pieniądze, które z czyjejś winy były jej przyznane.


Radny Jerzy Rzekoński stwierdził , że nienależne pieniądze to musi być decyzja w tej sprawie, której na dzień dzisiejszy nie ma i bierze pieniądze zgodnie z przepisami, a sprawę rozstrzygnie do końca może sąd.


Wójt – dodał, że sprawa nie jest prosta i stwierdził, że Radny uczestniczył w tej konfliktowej sprawie i wie, że zostało złamane prawo będąc członkiem komisji.


W związku z przedłużającymi się ostrymi wypowiedziami na temat Dyrektora SP w Czarnem pomiędzy Wójtem, a Radnym Jerzym Rzekońskim Przewodnicząca zakończyła dyskusję.


Ad. 12


Wobec zrealizowanego porządku obrad, Przewodnicząca podziękowała za udział w obradach i o godzinie 13.10 zakończyła obrady XXVI sesji.



Protokołowała : Przewodniczący Rady Gminy


Grażyna Wyszyńska mgr Halina Sztypka














Metadane

Źródło informacji:Wiesław Zając - administrator
Data utworzenia:(brak danych)
Wprowadził do systemu:Wiesław Zając - administrator
Data wprowadzenia:2009-03-30 13:43:09
Opublikował:Wiesław Zając - administrator
Data publikacji:2009-03-30 13:43:22
Ostatnia zmiana:2009-03-30 13:43:54
Ilość wyświetleń:891

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zamknij