UCHWAŁA NR III/16/10 RADY GMINY WIELGIE z dnia 28 grudnia 2010 r. w sprawie ustalenia warunków i trybu wspierania finansowego rozwoju sportu.
UCHWAŁA NR III/16/10
RADY GMINY WIELGIE
z dnia 28 grudnia 2010 r.
w sprawie ustalenia warunków i trybu wspierania finansowego rozwoju sportu.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt. 10 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2001 Nr 142, poz. 1591, z 2002 Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271,
Nr 214, poz. 1806, z 2003 Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005
Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 Nr 48, poz. 327, Nr 138,
poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz.
1241, z 2010 Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 106, poz. 675), art. 221 ust. 1, 3 i ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z 2010 Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr
152, poz. 1020) oraz art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857) Rada
Gminy Wielgie uchwala, co następuje:
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Uchwała reguluje warunki i tryb wspierania finansowego klubów sportowych oraz organizacji
pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie sportu, zwanych dalej
„beneficjentami”, działających w celu rozwoju sportu na terenie Gminy Wielgie.
§ 2. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mogą o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć gminę Wielgie;
2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Wielgie;
3) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Wielgie;
4) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Wielgie;
5) Sporcie – należy przez to rozumieć określone w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie (Dz. U.
z 2010r., Nr 127, poz. 857) wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub
zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój
stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach;
6) Dotacji – należy przez to rozumieć udzielone beneficjentowi, na warunkach i w trybie przewidzianym
w niniejszej uchwale, wsparcie finansowe w formie dotacji celowej zgodnie z art. 221 ust. 1, 3 i 4 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), która jest
przeznaczona na dofinansowanie lub sfinansowanie projektu służącemu rozwojowi sportu na terenie Gminy
Wielgie z zastrzeżeniem §3;
7) Wnioskodawcy – należy rozumieć beneficjenta, który na warunkach i w trybie niniejszej uchwały złoży
wniosek o udzielenie dotacji;
8) Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857, Nr
151, poz. 1014).
Rozdział 2.
Warunki współpracy
§ 3. Celem publicznym z zakresu sportu, jaki gmina zamierza osiągnąć jest w szczególności:
1) Poprawa warunków uprawiania sportu przez zawodników klubów sportowych;
2) Osiągnięcie wyższych wyników sportowych przez zawodników klubów sportowych;
3) Poprawę kondycji fizycznej i zdrowia psychicznego mieszkańców poprzez upowszechnianie rekreacji
i aktywnego stylu życia;
4) Umożliwienia dostępu do różnorodnych form aktywności sportowej jak największej liczbie mieszkańców
Gminy Wielgie.
Id: DUYDK-EYVFW-QORLK-ZBVSR-AELAJ. Podpisany Strona 2
§ 4. 1. Dotacje mogą otrzymywać beneficjenci statutowo prowadzący działalność w zakresie sportu wśród
mieszkańców Gminy, niedziałający w celu osiągnięcia zysku.
2. Dofinansowaniu podlegają wydatki beneficjenta na realizację zadania w zakresie sportu poniesione na
zawodników będących członkami beneficjenta i mieszkańcami Gminy lub będących członkami beneficjenta
i uczniami jednej z gminnych szkół.
§ 5. Wysokość środków finansowych przeznaczonych na dany trok określana jest w uchwale budżetowej.
§ 6. 1. Zlecenie realizacji zadania publicznego może mieć postać jego wsparcia lub powierzenia.
2. Formą wypłaty dotacji przyznanej z budżetu Gminy jest przekazanie beneficjentowi środków na poczet
poniesienia kosztów lub ich refundacja.
Rozdział 3.
Tryb udzielania dotacji
§ 7. Organem przyznającym dotacje służące rozwojowi sportu jest wójt, w oparciu o oferty złożone przez
wnioskodawców.
§ 8. 1. Udzielenie dotacji odbywa się w drodze konkursu ofert, ogłaszanego przez wójta, z co najmniej 14 –
dniowym wyprzedzeniem.
2. Ogłoszenie konkursu ofert powinno w szczególności zawierać informacje o:
1) Rodzaju zadania;
2) Wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację tego zadania;
3) Terminach i warunkach realizacji zadania;
4) Terminie i miejscu składania ofert;
5) Terminie i miejscu otwarcia ofert;
6) Terminie, trybie i kryteriach stosowanych przy dokonywaniu wyboru oferty.
3. Ogłoszenie o którym mowa w ust. 2, zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy
ogłoszeń w Urzędzie Gminy Wielgie. Ogłoszenie może nastąpić również w inny sposób zapewniający dostęp do
informacji potencjalnym beneficjentom.
§ 9. Kolejne konkursy mogą być ogłaszane w miarę potrzeb i możliwości finansowych gminy, w ciągu roku
budżetowego.
§ 10. 1. Oferta złożona przez beneficjenta ubiegającego się o przyznanie dotacji powinna zawierać
w szczególności:
1) określenie wnioskodawcy przez podanie jego nazwy, adresu (ewentualnie z wyodrębnieniem adresu do
korespondencji), numerów telefonów stacjonarnych, adresu e-mail, NIP-u, REGONU, wskazanie osób bądź
osoby do składania w imieniu wnioskodawcy wyjaśnień w zakresie proponowanego do realizacji zadania;
2) wskazanie osób upoważnionych do składania oświadczeń woli, podpisywania umów i zaciągania zobowiązań
w imieniu wnioskodawcy;
3) szczegółowy zakres rzeczowy zadania proponowanego do realizacji, jego cel i rodzaj;
4) termin i miejsce realizacji zadania;
5) kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania wraz ze wskazaniem udziału środków własnych,
środków z innych źródeł oraz wysokości planowanej do uzyskania dotacji z budżetu gminy;
6) informację o wcześniejszej działalności wnioskodawcy, jego doświadczeniu w zakresie, którego dotyczy
zadanie;
7) informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych, zapewniających wykonanie zadania;
8) deklarację o zamiarze odpłatnego lub nieodpłatnego wykonywania zadania;
9) oświadczenie o zgodności oferowanego zadania ze statutem wnioskodawcy;
10) podpisy osób upoważnionych do działania w imieniu wnioskodawcy.
Id: DUYDK-EYVFW-QORLK-ZBVSR-AELAJ. Podpisany Strona 3
2. Do oferty, o której mowa w ust. 1 wnioskodawca musi dołączyć odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub
z innego rejestru wraz z oświadczeniem o jego zgodności ze stanem prawnym i faktycznym na dzień składania
ofert.
3. Podstawą rozpatrzenia oferty jest jej złożenie w terminie przewidzianym w ogłoszeniu.
§ 11. 1. Oferty złożone w konkursie rozpatruje komisja konkursowa powołana przez wójta w drodze
zarządzenia, która dokonuje oceny formalnej i merytorycznej złożonych ofert oraz przedkłada wyniki konkursu
wójtowi.
2. Przepis ust. 1 ma zastosowanie także w przypadku złożenia jednej oferty w odpowiedzi na ogłoszony
konkurs ofert.
3. W przypadku stwierdzenia uchybień formalno- prawnych lub innych wad oferty wójt, na wniosek komisji
konkursowej, wzywa wnioskodawcę do ich usunięcia lub uzupełnienia oferty w terminie 7 dni od dnia doręczenia
wezwania i powiadamia o terminie przesunięcia rozstrzygnięcia konkursu pozostałych wnioskodawców. Oferta,
której wad nie usunięto lub która nie została uzupełniona nie jest rozpatrywana. Oferta złożona po terminie nie
może być uzupełniona.
§ 12. Przy ocenie merytorycznej ofert uwzględnia się w szczególności:
1) możliwość realizacji zadania przez beneficjentów;
2) przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;
3) wysokość wkładu własnego beneficjenta, przeznaczonego na realizację zadania;
4) dotychczasowe doświadczenie we współpracy (w tym rozliczalności) z gminą.
§ 13. 1. Komisja konkursowa dokonuje oceny wszystkich ofert złożonych w postępowaniu o udzielenie
dotacji.
2. Komisja konkursowa może dokonać wyboru więcej niż jednej oferty.
§ 14. Komisja konkursowa sporządza protokół z przebiegu prac i przekazuje go wójtowi.
§ 15. Ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert bądź oferty wraz z ustaleniem wysokości dofinansowania
dokonuje wójt.
§ 16. 1. Konkurs winien być rozstrzygnięty w ciągu 30 dni od dnia otwarcia ofert.
2. O wynikach konkursu informuje się wnioskodawców oraz umieszcza się je w Biuletynie Informacji
Publicznej.
Rozdział 4.
Umowa
§ 17. 1. Przekazanie dotacji następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy gminą a wnioskodawcą,
którego oferta została wybrana.
2. Umowę sporządza się na czas realizacji zadania w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
3. Zadanie, na realizację którego zostanie podpisana umowa, nie może być realizowane przez podmiot
niebędący stroną umowy, chyba że umowa zezwala na wykonanie określonej części zadania przez taki podmiot.
4. Beneficjent jest zobowiązany do wyodrębnienia w ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację
umowy, o której mowa w ust. 1.
5. Integralną częścią umowy jest oferta oraz uaktualniony kosztorys ze względu na rodzaj kosztów.
6. Umowa w szczególności powinna zawierać:
1) oznaczenie stron umowy;
2) szczegółowy zakres rzeczowy proponowanego zadania;
3) termin i miejsce realizacji zadania;
4) określenie wysokości dotacji, jaką gmina przekaże beneficjentowi oraz warunki i terminy jej przekazania;
5) sposób kontroli realizacji zadania i wydatkowania dotacji oraz zasady i termin jej rozliczenia;
Id: DUYDK-EYVFW-QORLK-ZBVSR-AELAJ. Podpisany Strona 4
6) określenie sankcji i terminu zwrotu dotacji z tytułu nienależytego wykonania umowy lub wykorzystania dotacji
na inne cele niż określone w umowie;
7) termin zwrotu kwoty dotacji w przypadku jej niewykorzystania całości bądź części lub częściowego
niewykonania zadania;
8) okoliczności uzasadniające rozwiązanie umowy.
Rozdział 5.
Kontrola wykonania zadania i rozliczenie
§ 18. 1. W trakcie realizacji zadania wójt może wyznaczyć pracownika urzędu do kontroli realizacji zadania.
2. O zamiarze przeprowadzenia kontroli wójt zawiadamia beneficjenta co najmniej 3 dni przed terminem
planowanej kontroli.
3. Kontrole można przeprowadzać w siedzibie beneficjenta lub w urzędzie.
4. Kontrolujący ma prawo żądać m.in.:
1) udzielenia informacji o przebiegu realizacji zadania;
2) wszelkich dokumentów związanych z realizacją zadania i wydatkowaniem dotacji,
3) wglądu do dokumentacji księgowej.
5. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół.
§ 19. 1. W trakcie realizacji zadania beneficjent, który otrzymał dotację w ratach, składa sprawozdania
częściowe zgodnie z terminami zapisanymi w umowie.
2. Sprawozdanie końcowe z wykonania zadania określonego w umowie beneficjent jest zobowiązany
sporządzić w terminie zapisanym w umowie.
§ 20. Sprawozdania, o których mowa w § 19 powinny zawierać w szczególności:
1) informacje o przebiegu realizacji zadania;
2) szczegółowe rozliczenie finansowe dokonane w oparciu o kosztorys dołączony do umowy;
3) inne istotne informacje o realizacji zadania;
4) zestawienie wszystkich rachunków związanych z realizacją zadania ze wskazaniem kwot wydatkowanych ze
środków dotacji.
§ 21. Niewykorzystane przez beneficjenta środki finansowe podlegają zwrotowi do budżetu gminy w terminie
ustalonym w umowie.
Rozdział 6.
Postanowienia końcowe
§ 22. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wielgie.
§ 23. Uchwała wchodzi z życie po upływie 14 dni od daty jej publikacji w Dzienniku Urzędowym
Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
Przewodniczący Rady gminy
Halina Sztypka
Id: DUYDK-EYVFW-QORLK-ZBVSR-AELAJ. Podpisany Strona 1
Uzasadnienie
Niniejsza uchwała stanowi wyraz dbałości Gminy Wielgie o właściwy rozwój wszelkich form aktywności
fizycznej, które poprzez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie
kondycji fizycznej i psychicznej, a także rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na
wszelkich poziomach. Zagadnienia dotyczące kultury fizycznej oraz sportu dotychczas regulowane były przede
wszystkim przepisami ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675,
poźn. zm.) oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298, z poźn. zm.).
Obowiązująca od 16 października 2010 r. ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857, Nr
151, poz. 1014) uchyliła obie powyższe ustawy. Należy również pamiętać, że Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
wskazuje w art. 68 ust. 5 kulturę fizyczną jako jedno z zadań, którego rozwój, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,
powinny popierać władze publiczne. Uznano zatem sport za dobro publiczne o dużym znaczeniu społecznym
(zdrowie, promocja kraju, spójność społeczna) i edukacyjnym (wychowanie młodzieży przez sport). Zgodnie z art.
27 ust. 1 ustawy o sporcie tworzenie warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu, jest
zadaniem własnym jednostki samorządu terytorialnego. W myśl ust. 2 tego przepisu to organ stanowiący jednostki
może określić, w drodze uchwały, warunki i tryb finansowania tego zadania, wskazując jednocześnie cel publiczny
z zakresu sportu, który jednostka ta zamierza osiągnąć. Wsparcie finansowe, w postaci dotacji celowej z budżetu
gminy, mogą uzyskać kluby sportowe działające na terenie tej gminy, niezależnie od ich formy prawnej, pod
warunkiem nie prowadzenia przez działalności w celu osiągnięcia zysku. W związku z powyższym podjęcie
uchwały jest uzasadnione. Projekt uchwały skonsultowano z Gminną Radą Sportu.
Przewodniczący Rady gminy
Halina Sztypka
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Wiesław Zając - administrator |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Wiesław Zając - administrator |
Data wprowadzenia: | 2011-02-04 12:43:18 |
Opublikował: | Wiesław Zając - administrator |
Data publikacji: | 2011-02-04 12:44:12 |
Ostatnia zmiana: | 2011-02-04 12:44:58 |
Ilość wyświetleń: | 841 |