Kolorowy pasek
Godło, Herb, Logo
Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej
Gmina Wielgie

Kolorowy pasek

UCHWAŁA NR XXVII/196/2013 RADY GMINY WIELGIE z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie zmiany regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Wielgie.

UCHWAŁA NR XXVII/196/2013

RADY GMINY WIELGIE

z dnia 21 lutego 2013 r.

w sprawie zmiany regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Wielgie.

Na podstawie art.19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym

odprowadzaniu ścieków (Dz.U. 2006r., Nr 123, poz. 858, Dz. U. 2007 r. Nr 147, poz. 1033, Dz.U. z 2009 r. Nr 18,

poz. 97, Dz.U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278, Dz.U. z 2010 r. Nr 238, poz. 1578, Dz.U. z 2012 r. poz. 951, Dz. U.

z 2012r. poz. 1513) oraz art.18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r., o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001

r. Nr 142 poz. 1591, z 2002 r . Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz.

1806, z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, Nr 167, poz.

1759 z 2005 r. Nr 172 poz. 1441 i Nr 175 poz. 1457 z 2006 r. Nr 17 poz. 128 i Nr 181 poz.1337 z 2007r. Nr 48 poz.

327, Nr 138 poz. 974, Nr 173 poz. 1218 z 2008 r. Nr 180 poz. 1111 i Nr 223 poz.1458 z 2009r. Nr 52 poz. 420, Nr

157 poz. 1241 z 2010 r. Nr 28 poz. 142 i 146, Nr 40 poz. 230, Nr 106, poz. 675 z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117,

poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281 z 2012r. poz. 567) Rada Gminy uchwala, co

następuje:

§ 1. Przyjąć „Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Wielgie” stanowiący

załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Nr XXXIV/214/2006 Rady Gminy Wielgie z dnia 14 lutego 2006r. w sprawie

regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Wielgie.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dnia od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa

Kujawsko – Pomorskiego.

Przewodniczący Rady Gminy

Halina Sztypka


Załącznik Nr 1
 do Uchwały Nr XXVII/196/2013  
Rady Gminy Wielgie  
z dnia 21 lutego 2013 r. 
 

Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków 

Rozdział 1.
PRZEPISY OGÓLNE 

§ 1. Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków, zwany dalej „regulaminem”, obowiązujący na terenie Gminy Wielgie pow. Lipno, dotyczy zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków realizowany przez Zakład Eksploatacji Wodociągów i Kanalizacji Wojciech Reznerowicz Dobrzyń nad Wisła ul. Lipnowska 11A zwane dalej przedsiębiorstwem wodociągowo – kanalizacyjnym. 

§ 2. Użyte w regulaminie określenia oznaczają: 

1) ustawa – ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 roku Nr 123, poz. 858 ze. zm.). 

2) odbiorca usług - każdego, kto korzysta z usług wodociągowo – kanalizacyjnych z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków na podstawie pisemnej umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo – kanalizacyjnym. 

3) osoba korzystająca z lokalu – osobę, posiadającą tytuł prawny do lokalu lub osobę korzystającą z lokalu o nieuregulowanym stanie prawnym. 

4) przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne – Zakład Eksploatacji Wodociągów i Kanalizacji Wojciech Reznerowicz Dobrzyń nad Wisła ul. Lipnowska 11A. 

5) umowa – umowę o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, zawartą między przedsiębiorstwem wodociągowo – kanalizacyjnym a odbiorcą usług. 

6) wodomierz lokalowy – przyrząd pomiarowy zainstalowany na wewnętrznej instalacji wodociągowej obiektu budowlanego. 

7) wodomierz główny – przyrząd pomiarowy, mierzący ilość pobranej wody, znajdujący się na każdym przyłączu wodociągowym. 

8) wodomierz dodatkowy – przyrząd pomiarowy zainstalowany zgodnie z wydanymi warunkami przez przedsiębiorstwo, służący ustaleniu ilości wody bezpowrotnie zużytej, zainstalowany i utrzymywany na koszt odbiorcy. 

9) wodomierz własny – przyrząd pomiarowy mierzący ilość wody pobranej z własnych ujęć wody, w celu ustalenia ilości ścieków odprowadzonych do kanalizacji. 

10) okres obrachunkowy – okres rozliczeń za usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków określony w umowie. 

11) urządzenia pomiarowe – przyrząd pomiarowy mierzący ilość odprowadzanych ścieków, znajdujących się na przyłączu kanalizacyjnym. 

Rozdział 2.
MINIMALNY POZIOM USŁUG ŚWIADCZONYCH PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWO WODOCIĄGOWO – KANALIZACYJNE W ZAKRESIE DOSTARCZANIA WODY I 
ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW ORAZ OBOWIĄZKI ODBIORCÓW WARUNKUJĄCE JEGO UTRZYMANIE. 

§ 3. 1. Ilość wody dostarczanej odbiorcom usług oraz ilość odprowadzanych ścieków, minimalne ciśnienie utrzymywane w miejscu przyłączenia do sieci wodociągowej określa umowa. 

Umowa może również ustalać dopuszczalny poziom zanieczyszczeń ścieków wprowadzanych przez odbiorców usług . 

2. Wskaźniki charakteryzujące poziom usług, inne niż te, które są określane w przepisach ustawy oraz w pozwoleniu wodnoprawnym, określa zezwolenie na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, udzielone decyzją Wójta Gminy Wielgie pow.Lipno 

3. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne jest obowiązane do regularnego informowania Wójta Gminy Wielgie o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi nie rzadziej niż raz w kwartale. 

§ 4. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne , zgodnie z przepisami ustawy, ma obowiązek zapewnić: 

a) zdolności dostawcze posiadanego przyłącza wodociągowego, zapewniające dostawę wody do odbiorcy usług , w ilości ustalonej w umowie. 

b) przepustowość posiadanego przyłącza kanalizacyjnego, zapewniającą odprowadzanie ścieków, w ilości określonej w umowie. 

c) dostawę wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, która powinna odpowiadać jakościowo wymaganiom określanym przez Ministra Zdrowia. 

d) ciągłość i niezawodność dostaw wody oraz odprowadzania ścieków z/do obsługiwanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. 

d) zakup, zainstalowanie i utrzymanie na własny koszt wodomierza głównego u odbiorcy usług po odbiorze technicznym przyłącza i zawarciu umowy za wyjątkiem wodomierzy przeznaczonych do czasowego wykorzystania, wodomierza dodatkowego, wodomierzy sprzężonych, oraz wodomierzy zainstalowanych na cele p. poż. ( z zastrzeżeniem postanowień rozdziału IX niniejszego regulaminu). 

2. Przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne ma prawo do przeprowadzania bieżącej kontroli ilości i jakości odprowadzanych ścieków bytowych i komunalnych oraz kontroli przestrzegania umownych ustaleń dotyczących technicznych warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. 

3. Osoby reprezentujące przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne po okazaniu legitymacji służbowej i pisemnego upoważnienia mają prawo wstępu na teren nieruchomości lub do obiektu budowlanego odbiorcy usług. 

§ 5. Odbiorcy usług są zobowiązani do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne, a w szczególności do: 

1) utrzymania instalacji wodociągowych w stanie technicznym uniemożliwiającym wtórne zanieczyszczenie wody w wyniku wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego. 

2) zabezpieczenia instalacji przed cofnięciem się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania. 

3) natychmiastowego powiadamiania przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, o awaryjnych zmianach ilości i jakości odprowadzanych ścieków. 

4) nie dokonywania zmian, bez uzgodnień z przedsiębiorstwem wodociągowym - kanalizacyjnym, uzyskanych warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. 

5) utrzymania pomieszczeń, w których zainstalowany jest wodomierz, o którym mowa w § 2 ust.6-9 lub urządzenie pomiarowe, w stanie uniemożliwiającym jego uszkodzenie i oddziaływanie zakłócające jego prawidłowe działanie oraz zabezpieczenie pomieszczenia przed dostępem osób nieuprawnionych, 

6) utrzymywania przyłącza w stanie nie powodującym pogorszenia warunków eksploatacji sieci, w przypadku, gdy przyłącze wodociągowe lub kanalizacyjne nie znajduje się w posiadaniu przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego. 

7) natychmiastowego usunięcia awarii na przyłączu będącym w ich posiadaniu a jeżeli przewidywany przez odbiorcę usług czas usunięcia awarii na przyłączu przekracza 24 godziny zorganizowania własnym staraniem i na własny koszt zastępczego punktu poboru wody. 

8) użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób nie powodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej. 

9) wykorzystywania wody z sieci wodociągowej i przyłącza kanalizacyjnego wyłącznie w celach i na warunkach określonych w warunkach technicznych i w umowie. 

§ 6. 1. Jeżeli w trakcie eksploatacji przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, będącego w posiadaniu odbiorcy usług, powstanie zagrożenie istotnego obniżenia poziomu usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne, odbiorca usług jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia przyczyn zagrożeń. 

2. W przypadku, gdy odbiorca usług nie usunie zagrożenia pomimo wezwania ze strony przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego, ma ono prawo podjąć wszelkie działania zmierzające do usunięcia zagrożenia. Działania przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjnego nie mogą naruszać prawa własności przyłącza przysługującego odbiorcy usług. 

Rozdział 3.
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I TRYB ZAWIERANIA UMÓW Z ODBIORCAMI USŁUG 

A Postanowienia ogólne. 

§ 7. Postanowienia umów zawieranych przez przedsiębiorstwo wynikających z przepisów ustawy, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustawy oraz postanowień niniejszego regulaminu. 

§ 8. 1. Umowa określa szczegółowe obowiązki stron, w tym zasady utrzymania przyłączy oraz warunki usuwania ich awarii. 

2. W przypadku gdy przyłącza nie znajdują się w posiadaniu przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjnego, odpowiedzialność przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego za zapewnienie ciągłości i jakości świadczonych usług jest ograniczona do posiadanych urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. 

3. Umowa określa miejsce wykonywania usługi dostawy wody i odbioru ścieków. 

§ 9. 1. Umowy są zawierane na czas określony tj. okres zawartej umowy obsługi mienia komunalnego Gminy Wielgie. 

2. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne zawiera umowy na czas określony : 

1) gdy tytuł prawny osoby, której nieruchomość została przyłączona do sieci został ustanowiony na czas określony. 

2) na wniosek osoby nie posiadającej tytułu prawnego, a której nieruchomość została przyłączona do sieci. 

3) na wniosek osoby, która korzysta z nieruchomości lub lokalu o nieuregulowanym stanie prawnym. 

§ 10. 1. Zmiana warunków umowy następuje w drodze aneksu do umowy sporządzonego w formie pisemnej. 

2. Nie wymaga zachowania formy pisemnej, zmiana taryfy w czasie obowiązywania umowy oraz zmiana adresu do korespondencji. 

§ 11. W przypadku zmiany stanu prawnego nieruchomości przyłączonej do sieci przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego, skutkującej zmianą odbiorcy usług , przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne zawiera umowę z nowym odbiorcą usług, z zachowaniem dotychczasowych warunków technicznych świadczenia usług. 

B. Zasady zawierania umów. 

§ 12. 1. Umowa jest zawierana na pisemny wniosek osoby, posiadającej tytuł prawny do nieruchomości, która ma być przyłączona do sieci obsługiwany przez przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne. 

2. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, osoba ubiegająca się o przyłączenie jest zobowiązana przedstawić przedsiębiorstwu wodociągowo – kanalizacyjnemu, dokument określający aktualny stan prawny przyłączanej nieruchomości. 

3. Jeżeli z treści tego dokumentu nie wynika tytuł prawny osoby składającej wniosek do władania nieruchomością, jest ona zobowiązana przedłożyć dokument potwierdzający ten tytuł, z zastrzeżeniem ust. 4. 

4. Umowa może zostać zawarta również z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym po uprawdopodobnieniu przez nią faktu korzystania z przyłączonej nieruchomości. 

5. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne może określić wzór wniosku o zawarcie umowy. 

6. Po zawarciu umowy odbiorca usług jest zobowiązany do pisemnego poinformowania przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjnego o utracie przezeń prawa do korzystania z nieruchomości. Do czasu poinformowania przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjnego, odbiorca usług ponosi odpowiedzialność za należności powstałe w związku ze świadczeniem usług przez przedsiębiorstwo. 

§ 13. 1. Umowa może być zawarta z osobami korzystającymi z lokali znajdujących się w budynku wielolokalowym na pisemny wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych. 

2. Przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne ma prawo odmówić zawarcia umowy na zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z właścicielem lub zarządcą budynku wielolokalowego i osobami korzystającymi z lokali w tym budynku, jeżeli nie są spełnione równocześnie wszystkie następujące warunki: 

a) instalacja wodociągowa w budynku nie jest wyposażona w wodomierze lokalowe, zainstalowane zgodnie z obowiązującymi warunkami technicznymi, przy wszystkich punktach czerpalnych. 

b) nie jest możliwy odczyt wskazań wodomierzy lokalowych w terminie uzgodnionym przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne z właścicielem lub zarządcą. 

c) właściciel lub zarządca nie rozlicza, zgodnie z art. 26 ust. 3, różnicy wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy lokalowych zainstalowanych przy punktach czerpalnych wody. 

d) właściciel lub zarządca na podstawie umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy , nie reguluje należności wynikających z różnicy wskazań między wodomierzem głównym a sumą wskazań wodomierzy lokalowych zainstalowanych przy punktach czerpalnych wody. 

e) właściciel lub zarządca nie określił warunków utrzymania wodomierzy lokalowych zainstalowanych przy punktach czerpalnych oraz warunków pobierania wody z punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami, 

f) nie został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób przerwania dostarczania wody do lokalu bez zakłócania dostawy wody do pozostałych lokali; w szczególności przez możliwość przerwania dostarczania wody do lokalu rozumie się założenie plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do lokalu, 

g) nie został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób przerywania dostarczania wody z punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami, bez zakłócania dostaw wody do lokali. 

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 zawiera w szczególności: 

a) określenie osób korzystających z lokali, w tym określenie rodzaju tytułu prawnego do zajmowanego lokalu wraz ze zgodą takiej osoby na zawarcie umowy, potwierdzoną własnoręcznym podpisem. 

b) oświadczenie wnioskodawcy o poinformowaniu osób korzystających z lokali o zasadach rozliczania różnic oraz o obowiązku ponoszenia na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego cen i stawek opłat zgodnych z aktualnie obowiązującą taryfą. 

c) schemat wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym za wodomierzem głównym wraz z określeniem lokalizacji wszystkich punktów czerpalnych. 

4. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne może określić wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1. 

5. W terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku, przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne jest zobowiązane wydać informację techniczną określającą wymagania techniczne. 

§ 14. Przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne sporządza projekt umowy w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o zawarcie umowy. 

§ 15. 1. Umowa może być rozwiązana za porozumieniem stron. 

2. Umowa może być rozwiązana przez odbiorcę usług na pisemny wniosek w terminie ustalonym w tym wniosku, nie wcześniej niż przed datą wpływu wniosku do przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego. 

§ 16. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne, jeżeli: 

1) przyłącze wodociągowo – kanalizacyjne wykonano niezgodnie z przepisami prawa. 

2) odbiorca usług nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty. 

3) jakość wprowadzonych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa lub 

stwierdzono celowe uszkodzenie albo pominięcie urządzenia pomiarowego. 

4) został stwierdzony nielegalny pobór wody lub nielegalne odprowadzenie ścieków, to jest bez zawarcia umowy, jak również przy celowo uszkodzonych lub pominiętych wodomierzach lub urządzeniach pomiarowych. 

2. Przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne o zamiarze odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego oraz o miejscach i sposobie udostępniania zastępczych punktów poboru wody zawiadamia Wójta Gminy Wielgie, Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lipnie, oraz odbiorcę usług co najmniej na 21 dni przed planowanym terminem odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego. 

§ 17. Po rozwiązaniu umowy, przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne dokonuje zamknięcia przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego oraz demontuje wodomierz główny. 

Rozdział 4.
SPOSÓB ROZLICZEŃ W OPARCIU O CENY I STAWKI OPŁAT USTALONE W TARYFACH 

§ 18. Rozliczenia za usługi zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków są prowadzone przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne z odbiorcami usług, wyłącznie w oparciu o ceny i stawki opłat określone w ogłoszonych taryfach. 

§ 19. Długość okresu obrachunkowego określa umowa, przy czym jest to okres nie krótszy niż jeden miesiąc i nie dłuższy niż cztery miesiące . 

§ 20. 1. Wejście w życie nowych taryf nie stanowi zmiany umowy. 

2. Stosowanie przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne, cen i stawek opłat wynikających z nowych, prawidłowo podanych do wiadomości publicznej taryf, nie wymaga odrębnego informowania odbiorców usług o ich wysokości. 

§ 21. 1. Podstawą obciążenia odbiorcy usług, należnościami za usługi świadczone przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne, jest faktura. 

2. W przypadku budynku wielolokalowego, w którym odbiorcami usług są również osoby korzystające z poszczególnych lokali, przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne , wystawia odrębną fakturę zarządcy lub właścicielowi takiego budynku oraz odrębne faktury osobom korzystającym z lokali. 

3. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne wystawia fakturę nie później niż 21 dni od daty dokonania odczytu. W sytuacji wymagającej wyjaśnienia a także kiedy ilość świadczonych usług jest ustalana na innej podstawie niż wskazania wodomierza, o którym mowa w § 2 ust. 6-9 lub urządzenia pomiarowego - nie później niż 21 dni od końca okresu obrachunkowego. 

4. Odbiorca usług dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki w terminiewskazanym na fakturze, który nie może być krótszy niż 7 dni od daty jej wysłania lub dostarczenia w inny sposób. Opóźnienia w zapłacie uprawniają przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne do naliczania odsetek w wysokości ustawowej. 

5. Zgłoszenie przez odbiorcę usług zastrzeżeń co do wysokości faktury nie wstrzymuje jej zapłaty. 

6. W przypadku stwierdzenia nadpłaty zalicza się ją na poczet przyszłych należności lub na żądanie odbiorcy usług zwraca się ją w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku w tej sprawie. 

§ 22. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowego działania wodomierza, o którym mowa w § 2 ust. 6-9 lub urządzenia pomiarowego ilość pobranej wody i/lub odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie średniego zużycia wody i/lub odprowadzonych ścieków w okresie 3 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności wodomierza, o którym mowa w § 2 ust. 6-9 i/lub urządzenia pomiarowego, a gdy nie jest to możliwe – na podstawie średniego zużycia wody i/lub odprowadzonych ścieków w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody i/lub odprowadzonych ścieków w roku ubiegłym i liczby miesięcy nieprawidłowego działania wodomierza, o którym mowa w § 2 ust. 6-9. Przedsiębiorstwo ma prawo określić ilość pobranej wody, bazując na Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody. 

§ 23. 1. Jeżeli odbiorca usług pobiera wodę z ujęć własnych i wprowadza ścieki do urządzeń obsługiwanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne w razie braku urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzanych ścieków jest ustalana jako równa ilości wody pobranej, ustalonej na podstawie wskazań wodomierza własnego. 

2. Jeżeli odbiorca usług pobiera wodę z ujęć własnych oraz urządzeń obsługiwanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne i wprowadza ścieki do urządzeń obsługiwanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne , w razie braku urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzanych ścieków jest ustalana jako suma wskazań wodomierza własnego i wodomierza głównego. 

3. W rozliczeniach ilości odprowadzonych ścieków ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na koszt odbiorcy usług. 

§ 24. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne, ogłasza zatwierdzenie taryfy w sposób zwyczajowo przyjęty w terminie 14 dni od dnia podjęcia uchwały rady gminy. 

Rozdział 5.
WARUNKI PRZYŁĄCZENIA DO SIECI. 

§ 25. 1. Przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej odbywa się na pisemny wniosek o przyłączenie i określenie warunków przyłączenia, zwanych dalej „warunkami przyłączenia” złożony przez osobę ubiegającą się o przyłączenie. 

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 powinien zawierać co najmniej: 

a) imię i nazwisko (lub nazwę) wnioskodawcy. 

b) adres do korespondencji. 

c) w przypadku osób prawnych aktualny odpis z właściwego rejestru wskazujący na sposób reprezentacji podmiotu. 

d) określenie rodzaju instalacji i urządzeń służących do odbioru usług. 

e) określenie ilości przewidywanego poboru wody, jej przeznaczenia oraz charakterystykę zużycia wody. 

f) wskazanie przewidywanej ilości odprowadzanych ścieków i ich rodzaj. 

g) opis i adres nieruchomości, do której będzie dostarczona woda i/lub z której będą odprowadzane ścieki, w szczególności określenie jej powierzchni, sposobu zagospodarowania i przeznaczenia, 

h) wskazanie planowanego terminu rozpoczęcia poboru wody i dostarczania ścieków. 

3. Za przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej nie pobiera się opłaty przyłączeniowej. Za wykonanie przez przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne czynności technicznych, związanych z włączeniem przyłączy do obsługiwanej sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej pobiera się opłatę równą kosztom wykonania tego włączenia. 

§ 26. 1. Do wniosku, o którym mowa w § 25, osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci powinna załączyć: 

1) dokument określający aktualny stan prawny nieruchomości, której dotyczy wniosek. 

2) mapę sytuacyjną określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w ust.1. względem istniejących sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu. 

2. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne jest zobowiązane przygotować i bezpłatnie udostępnić odpowiedni wzór wniosku. 

§ 27. 1. Jeżeli są spełnione warunki techniczne, umożliwiające podłączenie nieruchomości do sieci, przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne, w terminie 30 dni od otrzymania prawidłowo wypełnionego wniosku, o którym mowa w § 25 wraz z kompletem załączników, wydaje osobie ubiegającej się o podłączenie nieruchomości, dokument pod nazwą „Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej”. W razie braku możliwości podłączenia nieruchomości do sieci, przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne w terminie 21 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w § 25 , informuje o tym osobę ubiegającą się o podłączenie, wskazując wyraźnie powody, które uniemożliwiają podłączenie. 

2. Dokument, o którym mowa w ust. 1 powinien zawierać: 

a) wskazanie miejsca i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej, w tym miejsce zainstalowania wodomierza głównego i/lub urządzenia pomiarowego. 

b) określenie maksymalnej ilości wody dostarczonej do nieruchomości z podziałem na poszczególne cele. 

c) określenie maksymalnej ilości ścieków odprowadzanych z nieruchomości i ich jakość. 

d) informacje o rodzaju i zawartości dokumentów, jakie powinna przedłożyć osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci oraz podmiotach z jakimi należy uzgodnić, lub do jakich należ zgłosić fakt przyłączenia oraz projekt przyłącza. 

e) okres ważności wydanych warunków przyłączenia, nie krótszy niż 1 rok . 

f) parametry techniczne przyłącza. 

g) określenie miejsca zainstalowania wodomierza głównego, a w przypadku, gdy wnioskodawca proponuje pomiar ilości odprowadzanych ścieków inaczej niż na podstawie odczytów ilości pobranej wody, urządzenia pomiarowego do mierzenia ilości odprowadzonych ścieków, lub też wodomierzy, o których mowa w § 2 ust. 6-9 do mierzenia ilości wody, z której nie odprowadza się ścieków do kanalizacji. 

§ 28. 1. „Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej” wydane osobie ubiegającej się o przyłączenie do sieci obejmują zgodę na wybudowanie przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego przez przyszłego odbiorcę usług ze środków własnych. 

§ 29. 1. Warunkiem przystąpienia do prac zmierzających do przyłączenia nieruchomości do sieci jest sporządzenie planu sytuacyjnego na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub mapy jednostkowej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego skoordynowanego przez Starostę , a następnie pisemne uzgodnienie z przedsiębiorstwem wodociągowo – kanalizacyjnym, dokumentacji technicznej (w tym projektu) i sposobu prowadzenia tych prac oraz warunków i sposobów dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne kontroli robót. 

2. Przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne wykonuje odpłatnie uzgodnienia o którym mowa w ust. 1 i jest dokonywane na dostarczonym planie sytuacyjnym. Uzgodnieniu podlega plan zagospodarowania działki projektowanego przyłącza, jak również rozwiązania techniczne przyłącza. 

§ 30. Przed zawarciem umowy, przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne dokonuje odpłatnie odbioru wykonanego przyłącza pod kątem wykonania zgodnie z opracowaną dokumentacją techniczną i wydanymi warunkami technicznymi. 

Rozdział 6.
TECHNICZNE WARUNKI OKREŚLAJĄCE MOŻLIWOŚCI DOSTĘPU DO USŁUG 
WODOCIĄGOWO-KANALIZACYJNYCH 

§ 31. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne ma prawo odmówić przyłączenia nowego odbiorcy usług do istniejącej sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej, jeżeli w wyniku przyłączenia warunki techniczne pogorszą się tak, że nie zostanie zachowany minimalny poziom usług, a w szczególności, jeżeli zabraknie wymagalnych zdolności produkcyjnych ujęć wody, stacji uzdatniania i oczyszczalni ścieków oraz zdolności dostawczych istniejących układów dystrybucji wody i odprowadzania ścieków. 

2. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne ma prawo odmówić przyłączenia do sieci odbiorcy usług jeżeli przyłącze zostało wykonane bez uzyskania zgody przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego bądź zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi. 

§ 32. 1. W zakresie dostawy wody, miejscem wydania rzeczy w rozumieniu kodeksu cywilnego, jest zawór za wodomierzem głównym. 

2. Granicą odbioru ścieków jest pierwsza studzienka rewizyjna na terenie nieruchomości gruntowej odbiorcy usług od strony budynku oddalona co najmniej w odległości 2,00 mb od granicy nieruchomości. W przypadku braku studzienki rewizyjnej na terenie nieruchomości gruntowej odbiorcy usług odprowadzającego ścieki, miejscem rozdziału sieci i instalacji oraz odpowiedzialności – jest granica nieruchomości gruntowej. 

Rozdział 7.
SPOSÓB DOKONYWANIA ODBIORU PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWO WYKONANEGO 
PRZYŁĄCZA 

§ 33. 1. W ramach prac związanych z odbiorem przyłącza, przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z wydanymi przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne „Warunkami przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej”, oraz z projektem przyłącza. 

2. Odbiór jest wykonywany przed zasypaniem przyłącza. Wszelkie odcinki przyłącza ulegają częściowemu zakryciu (tzw. prace zanikające) należy zgłaszać do odbioru przed zasypaniem. 

3. Przed zasypaniem należy wykonać operat geodezyjny, w zakresie wskazanym w warunkach technicznych, w dwóch egzemplarzach, z których jeden dostarcza się do przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego a drugi do odpowiedniego Urzędu zajmującego się aktualizacją dokumentacji geodezyjnej. 

§ 34. 1. Po zgłoszeniu gotowości do odbioru przyłącza przez przedstawiciela odbiorcy usług , 

przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne uzgadnia jego termin, na nie dłużej niż 14 dni po dacie zgłoszenia. 

2. Określone w warunkach o przyłączenie próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron. 

3. Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w ust. 2 są potwierdzane przez strony w sporządzanych protokołach. 

§ 35. 1. Wzór protokołu odbioru przyłącza określa przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne . 

2. Zgłoszenie odbioru technicznego przyłącza powinno zawierać co najmniej: 

a) dane identyfikujące inwestora i adres przyłącza, 

b) termin odbioru proponowany przez Wykonawcę, 

c) inne warunki odbioru, np.: zamknięcie sieci eksploatowanej. 

3. Protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać co najmniej: 

a) dane techniczne charakteryzujące przedmiot odbioru (średnica, materiał, długość, elementy uzbrojenia), 

b) rodzaj odprowadzanych ścieków, dla przyłącza kanalizacyjnego, 

c) skład i podpisy członków komisji dokonującej odbioru, 

d) uwagi dotyczące różnic pomiędzy projektem a realizacją przyłącza. 

Rozdział 8.
STANDARDY OBSŁUGI ODBIORCÓW USŁUG ORAZ SPOSÓB POSTĘPOWANIA 
W PRZYPADKU NIE DOTRZYMANIA CIĄGŁOŚCI LUB ODPOWIEDNICH PARAMETRÓW 
ŚWIADCZONYCH USŁUG 

§ 36. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne jest zobowiązane do udzielania wszelkich istotnych informacji dotyczących: 

1) prawidłowego sposobu wykonywania przez odbiorcę usług, umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. 

2) warunków przyłączenia się do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przez nowych odbiorców usług. 

3) występujących zakłóceń w dostawach wody lub w odprowadzaniu ścieków, 

4) występujących awarii urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, 

5) planowanych przerw w świadczeniu usług. 

2. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne udziela informacji za pośrednictwem telefonu 054/2531102 bez zbędnej zwłoki, jednakże w terminie nie dłuższym niż 3dni. 

3. Jeżeli prośba o udzielenie informacji została przedłożona na piśmie, przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne udziela odpowiedzi w tej samej formie w terminie 21 dni od otrzymania prośby. 

4. Jeżeli udzielenie informacji wymaga ustaleń wymagających okresów dłuższych niż terminy wskazane w ust. 2 i 3, przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne przed upływem terminów wskazanych w ust. 2 i 3 informuje o tym fakcie osobę, która złożyła prośbę o informację i wskazuje jej ostateczny termin udzielenia odpowiedzi. Termin ten w żadnym wypadku nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia złożenia prośby. 

§ 37. 1. Każdy odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących sposobu wykonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne umowy, w szczególności ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za te usługi. 

2. Reklamacja jest zgłaszana w formie pisemnej. 

3. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne jest zobowiązane rozpatrzyć reklamację bez zbędnej zwłoki, w terminie nie dłuższym jednak niż 21 dni od dnia jej złożenia w siedzibie przedsiębiorstwa lub doręczenia reklamacji. 4. Jeżeli odbiorca usług, zgłasza niedotrzymanie odpowiednich parametrów świadczonych usług wówczas przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne jest zobowiązane do niezwłocznego ustalenia przyczyn, z których one powstały. W przypadku stwierdzenia, że powstały one z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa, w terminie 21 dni od daty zgłoszenia, przedsiębiorstwo ma obowiązek poinformować odbiorcę usług o tym, że reklamacja jest nieuzasadniona. Jeżeli reklamacja jest zasadna, to przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne ma obowiązek niezwłocznego usunięcia przyczyn jej powstania na własny koszt. Sposób załatwienia reklamacji reguluje umowa. 

§ 38. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne jest zobowiązane do wyznaczenia osoby odpowiedzialnych za kontakty z odbiorcami usług oraz osobami ubiegającymi się o przyłączenie się do sieci, w tym za przyjmowanie i rozpatrywanie reklamacji. 

§ 39. 1. W siedzibie przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego powinny być udostępnione wszystkim zainteresowanym: 

a) aktualnie obowiązujące na terenie Gminy Wielgie taryfy cen i stawek opłat. 

b) tekst jednolity „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków”, obowiązującego 

na terenie Gminy Wielgie. 

c) wyniki ostatnio przeprowadzanych analiz wody. 

d) tekst jednolity ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. 

2. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne nie ma obowiązku udostępnienia dokumentów, o których mowa w ust. 1 poza swoją siedzibą. 

§ 40. 1. 1 . Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne ma obowiązek poinformowania odbiorców usług o planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody, w sposób zwyczajowo przyjęty z wyprzedzeniem co najmniej 72 godzinnym. 

2. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne ma obowiązek niezwłocznie poinformować odbiorców usług , w sposób zwyczajowo przyjęty, o zaistniałych nieplanowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody, o ile czas ich trwania przekracza 24 godzin. 

3. W przypadku budynków wielolokalowych, przedsiębiorstwo wodociągowo –kanalizacyjne może o zdarzeniach wskazanych w ust. 2 poinformować wyłącznie właściciela lub zarządcę nieruchomości, o ile planowany czas trwania przerwy w dostawie wody nie przekracza 24 godzin. 

§ 41. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne ma prawo ograniczyć lub wstrzymać świadczenie usług wyłącznie z ważnych powodów, w szczególności, jeżeli jest to uzasadnione potrzebą ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, środowiska naturalnego, potrzebami przeciwpożarowymi, a także przyczynami technicznymi. 

2. 2 . Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne wolne jest od odpowiedzialności w szczególności wówczas, gdy przerwa lub ograniczenie świadczenia usług, wynikały z: 

a) działania siły wyższej, w tym zwłaszcza sił przyrody. 

b) działania lub zaniechania osób lub podmiotów, za które przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne nie ponosi odpowiedzialności, w tym samego odbiorcy usług . 

c) potrzeby ochrony życia lub zdrowia ludzkiego oraz środowiska naturalnego, a także potrzeb przeciwpożarowych. 

Rozdział 9.
WARUNKI DOSTAWY WODY NA CELE PRZECIWPOŻAROWE 

§ 42. Woda do celów przeciwpożarowych jest dostępna z urządzeń wodociągowych obsługiwanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne , a w szczególności z hydrantów 

przeciwpożarowych zainstalowanych na sieci wodociągowej. 

§ 43. Zapewnienie dostawy wody na cele przeciwpożarowe następuje na podstawie umowy zawieranej pomiędzy gminą, przedsiębiorstwem wodociągowo – kanalizacyjnym i jednostką straży pożarnej. 

§ 44. W kalkulacji ceny za wodę pobieraną na cele przeciwpożarowe poprzez urządzenia usytuowane na terenie publicznym, przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne uwzględnia koszt napraw bieżących niezbędnych dla zapewnienia wymaganych zdolności dostawczych hydrantów. 

§ 45. Ilość wody pobieranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem punktów poboru jest ustalana na podstawie pisemnych informacji składanych przez jednostkę straży pożarnej w umownie ustalonych okresach. 

§ 46. W przypadku poboru wody na cele przeciwpożarowe z urządzeń wodociągowych, którymi woda jest dostarczana dla innych odbiorców usług , jednostka niezwłocznie przekazuje przedsiębiorstwu wodociągowo – kanalizacyjnemu informacje o ilości wody pobranej. 

§ 47. Należnościami za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne obciąża Gminę. 

Rozdział 10.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE 

§ 48. Regulamin został zatwierdzony Uchwałą nr XXVII/196/2013 Rady Gminy Wielgie. 


 

Załączniki

Uchwała.XXVII.196.13 (340.5kB) Zapisz dokument  
akt (245.8kB) Zapisz dokument Pokaż dokument

Metadane

Źródło informacji:Wiesław Zając - administrator
Data utworzenia:(brak danych)
Wprowadził do systemu:Wiesław Zając - administrator
Data wprowadzenia:2013-02-26 07:44:30
Opublikował:Wiesław Zając - administrator
Data publikacji:2013-02-26 07:55:13
Ostatnia zmiana:2013-02-26 07:55:27
Ilość wyświetleń:777

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zamknij