Kolorowy pasek
Godło, Herb, Logo
Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej
Gmina Wielgie

Kolorowy pasek

ZARZĄDZENIE NR 55/13 WÓJTA GMINY WIELGIE z dnia 15 lipca 2013 r. w sprawie zmian zasad polityki rachunkowości.

 

ZARZĄDZENIE NR 55/13

WÓJTA GMINY WIELGIE

z dnia 15 lipca 2013 r.


w sprawie zmian zasad polityki rachunkowości


Na podstawie przepisów art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 157 poz. 1240 z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013r. poz. 289), rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 208 poz. 1375) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), ustawa z 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012r. poz. 391).


§ 1. Wprowadza się zmieniony załącznik nr 6 do zasad polityki rachunkowości (załącznik nr 1 do zarządzenia).

§2. W załączniku nr 4 „Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych” wprowadza się w wykazie programów używanych w dziale finansowym punkt 10 „DOC.pl System Wsparcia Gmin w realizacji zadań o Utrzymaniu Czystości i Porządku w Gminach (do realizacji opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi)”.


§ 3. Dalsza treść zarządzenia pozostaje bez zmian.


§4. Zobowiązuję wszystkich pracowników właściwych merytorycznie, z tytułu powierzonych im obowiązków, do zapoznania się z niniejszymi zasadami polityki rachunkowości i przestrzegania w pełni zawartych w nich uregulowań.



§ 5. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od 01.07.2013r.

Wójt Gminy Wielgie

Tadeusz Wiewiórski


UZASADNIENIE:


Zmiany w polityce rachunkowości zostały wprowadzone na skutek zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.



Wójt Gminy Wielgie

Tadeusz Wiewiórski








Załącznik Nr 1

do Zarządzenia Wójta Gminy Wielgie Nr 15/13

z dnia 15.07.2013r



Załącznik Nr 6


Zasady rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat (w tym opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi).


1. Zasady ogólne.

Ustala się zasady rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat realizowanych przez Urząd Gminy. Zasady rachunkowości dotyczące podatków i opłat dotyczą prowadzenia ewidencji księgowej należnych i pobranych podatków i opłat (przypisy, odpisy, wpłaty , zwroty) oraz kontrolę terminowej realizacji zobowiązań i likwidację nadpłat.


2. Zadania referatów poboru podatków i opłat:

1) prowadzenie w księgach rachunkowych prawidłowej ewidencji przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu podatków i opłat,

2) kontrola terminowej wpłaty należności przez podatników i inkasentów,

3) terminowe podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych , takich jak upomnienia, tytuły wykonawcze,

4) zwracanie i zaliczanie nadpłat,

5) rozliczanie rachunkowe i kasowe inkasentów,

6) sporządzanie sprawozdań,

7) ustalanie na podstawie ewidencji księgowej danych potrzebnych do wydawania zaświadczeń o wysokości zaległości podatkowych.


3. Przypisy i odpisy dokumentowane są na podstawie:

1) deklaracji podatkowych,

2) decyzji,

3) dowodów zrealizowanych wpłat nie przypisanych, a należnych od podatników, w tym odsetek za zwłokę,

4) polecenia księgowania ujmującego przypisy należności zakwalifikowanych jako zobowiązania przedawnione,

5) postanowienia o dokonaniu potrącenia z urzędu albo inne dokumenty stwierdzające dokonanie potrącenia (art.65 Ordynacji podatkowej),

6) dokumentów stwierdzających obciążenie rachunku bankowego podatnika z tytułu zapłaty podatku w przypadku, gdy podatnik dokonał zapłaty poleceniem przelewu do banku, który obciążył rachunek bankowy podatnika, ale nie przekazał środków na rachunek bankowy urzędu, przypisujące bankowi zobowiązanie w wysokości zapłaty dokonanej przez podatnika, w związku z art. 60 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej.


4. Obsługa kasowa podatków i opłat

1) Wpłaty na poczet podatków i opłat mogą być dokonywane przez podatnika:

- bezpośrednio w kasie urzędu gminy,

- za pośrednictwem poczty lub banku, za pośrednictwem inkasenta.

2) Wpłaty od podatników przyjmuje kasjer zatrudniony w urzędzie gminy.

3) Pokwitowania wystawiane z zastosowaniem systemu komputerowego (program komputerowy Kasa/ WINF 310/7 i program komputerowy DOC.pl System Wsparcia Gmin w realizacji zadań o Utrzymaniu Czystości i Porządku w Gminach – służącego tylko do realizacji opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi).

4) Oryginał pokwitowania otrzymuje wpłacający a kopię przekazuje się do księgowości wraz z raportem kasowym.

5) Pokwitowanie wadliwe sporządzone unieważnia się przez dokonanie adnotacji „anulowano” oraz podpisu kasjera i wpina się pod kopie raportu kasowego z danego dnia lub do teczki „Anulowane”.

6) Sposób rozliczenia wpłaconej kwoty na zaległości i odsetki za zwłokę, jeżeli dokonana wpłata nie pokrywa zaległości z odsetkami za zwłokę, reguluje art. 55 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa.


5. Wpłaty podatków i opłat za pośrednictwem banku:

1) Otrzymane wyciągi z rachunku bankowego są sprawdzane, badane i wg tytułu zarachowane na odpowiedni rodzaj podatku lub opłaty. Czynność ta wykonywana jest na stanowisku ds. realizacji podatków i opłat oraz na stanowiskach ds. gospodarowania odpadami.

2) Wpłaty dokonane na rachunek bankowy, które z różnych przyczyn nie mogą być zaliczone na właściwą należność budżetową, księguje się przejściowo do wpływów do wyjaśnienia, ujmując na odpowiednim koncie księgowym.

3) Po zaksięgowaniu wpłaty wszczyna się postępowanie mające na celu ustalenie przeznaczenia wpłaty.

4) Podstawą przeniesienia wpłaty na pokrycie określonej należności jest polecenie księgowania.

5) Wpływy do wyjaśnienia powinny być rozliczone przed upływem roku, nie później jednak niż do dnia sporządzenia sprawozdania.


6. Wpłaty podatku za pośrednictwem inkasenta:

1) Rada Gminy na podstawie upoważnień wynikających z właściwych ustaw może zarządzić pobór podatków i opłat oraz należności pieniężnych pobieranych w formie łącznego zobowiązania pieniężnego w drodze inkasa określające inkasentów oraz wysokość wynagrodzenia za inkaso.

2) Kwitariusze dla każdej wsi wydaje inspektor ds. realizacji podatków i opłat cztery razy w roku w terminie umożliwiającym terminowe pobranie należności podatkowych przez inkasenta tj. przed dniem 15 marca, 15 maja, 15 września oraz 15 listopada.

3) Strony kwitariusza stemplowane są pieczęcią okrągłą Urzędu Gminy Wielgie a następnie kwitariusze przekazywane są inkasentowi.

4) Inkasent pobiera wpłaty z tytułu zobowiązania za rok bieżący i za lata ubiegłe od podatników, których nieruchomość, gospodarstwo rolne położone jest na terenie sołectwa.

5) Od wpłat dokonanych po terminie płatności inkasent pobiera odsetki za zwłokę.

6) Przyjmując wpłatę inkasent wypełnia pokwitowanie z kwitariusza przychodowego K-103. Kopię potwierdzenia pozostawia w kwitariuszu natomiast oryginał przekazuje podatnikowi.

7) Pokwitowanie niewłaściwe lub błędnie wypełnione inkasent unieważnia przez przekreślenie i napisanie (na oryginale i kopii) wyrazu „anulowano:, potwierdzając to swoim podpisem oraz umieszczając datę.

8) Po zakończeniu przyjmowania wpłat inkasent rozlicza się w referacie podatkowym z zainkasowanej gotówki, wpłacając ją na rachunek bankowy urzędu, w dniu następującym po ostatnim dniu, w którym zgodnie z przepisami prawa podatkowego wpłata podatku powinna nastąpić (wg terminarza ustalonego na każdy rok podatkowy).

9) Przy rozliczaniu kwitariusza pracownicy referatu podatkowego dokonują kontroli czynności inkasenta, która polega na sprawdzeniu:

a) czy kwitariusz zawiera wszystkie strony,

b) czy kwoty na kopiach wpłat nie były skreślone, zmienione lub poprawione,

c) czy wszystkie pobrane wpłaty są wpisane na kopiach pokwitowań,

d) czy inkasent nie przetrzymał zainkasowanej gotówki.

Na dowód sprawdzenia pracownik składa swój podpis.

10) Po wykonaniu czynności inkasa danej raty, inkasent zwraca kwitariusz pracownikowi, który rozlicza inkasentów.

11) Po rozliczeniu kwitariusze przechowywane są w Urzędzie i przed zbliżającym się terminem kolejnej raty wydawane inkasentowi, aż do całkowitego wykorzystania bloczka.


7. Likwidacja nadpłat

1) Powstałe nadpłaty na kontach podatkowych likwiduje się w sposób podany poniżej:

a) nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają naliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę oraz bieżących zobowiązań podatkowych a w razie ich braku podlegają zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, z zastrzeżeniem pkt b.

b) nadpłaty, których wysokość nie przekracza wysokości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, podlegają z urzędu zaliczeniu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku – na poczet przyszłych zobowiązań, chyba że podatnik wystąpi o ich zwrot,

c) w sprawach zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych wydaje się postanowienie, na które służy zażalenie. W przypadku zaliczenia nadpłaty na poczet zaległości podatkowej kwotę nadpłaty rozlicza się zgodnie z art. 55 § 2 i art. 62 § 1 Ordynacji podatkowej,

d) zwrotów nadpłat powstałych zarówno w roku bieżącym jak i w latach ubiegłych dokonuje się z podziałki klasyfikacji budżetowej dochodów, na którą zalicza się bieżące wpływy tego samego rodzaju,

e) w razie zwrotu nadpłaty przekazem pocztowym wypełnia się polecenie przekazu z rachunku bankowego urzędu na adres podatnika,

f) nadpłata zwracana przekazem pocztowym jest pomniejszana o koszty jej zwrotu,

g) nadpłata, której wysokość nie przekracza kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym, podlega zwrotowi wyłącznie w kasie.

h) zwrot lub przerachowanie nadpłaconej należności nie przypisanej następuje po uprzednim sprawdzeniu czy taka wpłata była dokonana na rachunek budżetu,

i) prawo do zwrotu nadpłaty wygasa po upływie 5 lat licząc od końca roku w którym upłynął termin jej zwrotu. Podstawą odpisu przedawnionej nadpłaty jest PK. Opisana przedawniona nadpłata jest księgowana na dochody w paragrafach podatkowych.

2) Do udokumentowania zwrotu służą:

a) dokumenty zwrotu, załączone do wyciągu bankowego, jeżeli zwroty dokonywane są za pośrednictwem banku lub poczty.


8. Cechy umożliwiające identyfikację dowodu wpłaty:

Kwit wpłaty z kwitariusza przychodowego powinien zawierać takie dane :

1) Rodzaj dokumentu, seria i numer,

2) Określenie podatnika :

a) nazwisko i imię (nazwa),

b) adres (siedziba),

c) Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) lub PESEL,

3) Rodzaj należności głównej,

4) Okres, którego dotyczy wpłata z tytułu :

a) należności zaległej,

b) należności bieżącej,

c) odsetek za zwłokę,

d) kosztu upomnienia,

5) Kwota wpłaty ogółem cyframi i słownie,

6) Data wpłaty (która jest datą dokumentu zarazem),

7) Odcisk pieczęci urzędu,

8) Własnoręczny podpis przyjmującego (kasjera lub inkasenta),


9. Postępowanie przy zaległościach z tytułu podatków i opłat:

1) Pracownicy prowadzący ewidencje podatków i opłat dokonują analizy kont podatników w księgowości podatkowej, sprawdzając czy należność została zapłacona.

2) Jeżeli należność nie zostanie zapłacona w terminie określonym w decyzji lub wynikającym z przepisu prawa zostaje wysłane upomnienie. W zakresie postępowania upominawczego należy stosować właściwe przepisy prawa w których określono zasady doręczania upomnień, wysokość kosztów upomnienia, zasad naliczenia odsetek itp. Kopię upomnienia zostawia się w aktach sprawy.

3) Nie sporządza się upomnień po racie podatku jeżeli wysokość zaległości nie przekracza wysokości kosztów upomnienia. Wówczas na koniec roku podatkowego sporządza się upomnienie za cały okres i doręcza się zobowiązanemu.

4) Jeżeli zaległości objęte upomnieniem nie zostały w całości zapłacone, sporządza się na kwoty zaległe administracyjne tytuły wykonawcze, zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym a administracji.

5) Wystawione tytuły wykonawcze wraz z dołączonym upomnieniem oraz potwierdzeniami odbioru upomnienia wpisuje się do ewidencji tytułów wykonawczych i przesyła do właściwego urzędu skarbowego za potwierdzeniem odbioru lub do Wójta Gminy.

6) Przy każdej zmianie stanu zaległości objętej tytułem wykonawczym lub całkowitej likwidacji tej zaległości zawiadamia się niezwłocznie właściwy organ egzekucyjny lub Wójt.

7) Zaległości podatkowe, które uległy przedawnieniu, z wyjątkiem zaległości zabezpieczonej hipoteką lub zastawem skarbowym, należy odpisać z urzędu na koncie podatkowym zobowiązanego.

8) Odpisu dokonuje się „poleceniem księgowania” wyjaśniając jednocześnie przyczynę przedawnienia, decyzję o przedawnieniu podejmuje kierownik jednostki.

9) W przypadku odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia na raty pracownik prowadzący ewidencję podatków i opłat, czyni stosowną adnotację na koncie podatkowym a decyzje o uldze odkłada się do akt sprawy.

10) W przypadku zgubienia lub zniszczenia przez podatnika pokwitowania zapłaty podatku lub opłaty nie wystawia się duplikatu. Na wniosek podatnika wydaje się jednak zaświadczenie na podstawie art. 306A Ordynacji podatkowej. Zaświadczenie powinno zawierać nazwisko, imię i adres podatnika, datę dokonanej wpłaty, rodzaj należności i okres, za który je wpłacono oraz sumę opłaty cyframi i słownie.

11) Wyciągi z rachunku bankowego, polecenia księgowania, dowody wpłat, zwrotów oraz przerachowań stanowiące podstawę księgowania i udokumentowania zapisów księgowych, przechowuje się w porządku chronologicznym za poszczególne miesiące.

12) W sprawach nieuregulowanych w niniejszej instrukcji znajdują zastosowanie przepisy powszechnie obowiązującego prawa.


10. Ustalenia dodatkowe:

1. W urzędzie gminy nie doręcza się decyzji wymiarowych (nakazów) o wartości „0”.


11. Księgi rachunkowe i plan kont:

Ewidencja podatków i opłat jest integralną częścią ewidencji księgowej urzędu jednostki.

Księgi rachunkowe obejmują:

1) dziennik,

2) konta księgi głównej ewidencji syntetycznej jednostki,

3) konta ksiąg pomocniczych (ewidencji analitycznych).

4) konta szczegółowe ksiąg pomocniczych

Dziennik służy do zapisywania w porządku chronologicznym, dzień po dniu, danych o operacjach gospodarczych. Zapisy w dzienniku muszą być kolejno numerowane, a sumy zapisów (obroty) - liczone w sposób ciągły w skali roku. Konta ksiąg analitycznych prowadzone są według klasyfikacji budżetowej (rodzajów podatków i opłat) Konta szczegółowe ksiąg pomocniczych prowadzone są do kont analitycznych i służą do rozrachunków z podatnikami z tytułu podatków i opłat, które podlegają przypisaniu na ich kontach, jednostkami budżetowymi, bankami i innymi podmiotami. Konta szczegółowe prowadzi się w następujący sposób:

- dla każdego podatnika i osoby trzeciej prowadzi się odrębne konto w każdym podatku i opłacie,

-dla każdej jednostki budżetowej, banku oraz innego podmiotu prowadzi się odrębne konto w każdym podatku, w związku z którym ta jednostka budżetowa, bank lub inny podmiot stał się dłużnikiem jednostki samorządu terytorialnego.

Ewidencja podatków, opłat i należności niepodatkowych w urzędzie prowadzona jest za pomocą komputera. Nie prowadzi się wyodrębnionej ewidencji syntetycznej dla prowadzenia rachunkowości podatków i opłat.

Dla opłaty za gospodarowanie odpadami wprowadza się oddzielny rachunek bankowy.

Stosuje się następujący plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat Urzędu Gminy Wielgie które stanowią część składową ewidencji syntetycznej jednostki Urzędu Gminy.

Konta księgi głównej dotyczące podatków i opłat obejmują :


Konto 101 - „Kasa"

Konto 101 służy do ewidencji wpływów z tytułu podatków i opłat, dokonywanych za

pośrednictwem kasy.

Ma

- przekazanie środków pieniężnych na rachunek bieżący urzędu, w korespondencji ze stroną Wn konta 141- Środki pieniężne w drodze,


Konto 130 – „Rachunek bieżący jednostki”

Konto 130 służy do ewidencji wpływów i zwrotów z tytułu podatków i opłat, dokonywane za pośrednictwem banku.

Wn

- wpływy z tytułu podatków i opłat, wpłacone na rachunek urzędu w korespondencji ze stroną Ma konta 221-Należności z tytułu dochodów budżetowych lub ze stroną Ma konta 226 – Długoterminowe należności budżetowe,

Ma

- zwrot podatnikom nadpłat oraz ich oprocentowania w korespondencji ze stroną Wn konta 221- Należności z tytułu dochodów budżetowych lub ze strona Wn 226 - Długoterminowe należności budżetowe,

- zwroty podatnikom wpłat będących kwotami nienależnymi w korespondencji ze stroną Wn konta 221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych lub ze stroną Wn 226 - Długoterminowe należności budżetowe.


Konto 141 – Środki pieniężne w drodze - ewidencjuje się środki pieniężne znajdujące się między kasą urzędu a jego rachunkiem.

Wn

- odprowadzenie środków z kasy w celu przekazania na rachunek urzędu, w korespondencji ze stroną Ma konta 101 – Kasa,


Konto 221 – „Należności z tytułu dochodów budżetowych”

Konto 221 służy do ewidencji rozrachunków:

1. z podatnikami z tytułu należnych i wpłacanych przez nich podatków i opłat, które podlegają przypisaniu na ich kontach;

2. z jednostkami budżetowymi z tytułu potrącenia;

3. z bankami z tytułu nieprzekazanych wpłat ;

4. z innymi podmiotami – niebędącymi podatnikami w danym podatku lub dla których dany organ podatkowy nie jest właściwy – z tytułu nienależnie pobranych przez nich kwot w związku z rozliczeniami podatkowymi, w tym z tytułu zasądzonych od nich kwot;

5. wpływów do wyjaśnienia.

Wn

- przypisy należności, w korespondencji ze stroną Ma konta 720 – Przychody z tytułu dochodów budżetowych,

- odsetki za zwłokę i inne należności uboczne w kwocie wpłaconej – na podstawie dokumentu wpłaty, w korespondencji ze stroną Ma konta 750 – Przychody finansowe,

- zwroty nadpłat, w korespondencji ze stroną Ma konta 130 – Rachunek urzędu,

- wypłaty należnego podatnikom oprocentowania za nieterminowy zwrot nadpłaty; zapisu dokonuje się na podstawie dokumentu wpłaty, w korespondencji ze stroną Ma konta 130- Rachunek urzędu, jeśli zwrot następuje na rachunek podatnika,

- przeniesienie należności długoterminowych do krótkoterminowych z tytułu podatków w wysokości raty należnej za dany rok, w korespondencji ze stroną Ma konta 226.

Ma

odpisy należności, w korespondencji ze stroną Wn konta 720- Przychody z tytułu dochodów budżetowych lub konta 750 – Przychody finansowe,

- odpisy z tytułu należnego podatnikowi oprocentowania za nieterminowy zwrot nadpłaty, w korespondencji ze stroną Wn konta 720 – Przychody z tytułu dochodów budżetowych,

- wpłaty dokonane przelewem albo za pośrednictwem poczty, w korespondencji ze stroną Wn konta 130 – Rachunek urzędu,

- wygaśnięcie zobowiązania podatkowego wskutek przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, o którym mowa w art. 66 § 1 pkt. 2 Ordynacji podatkowej, w korespondencji z odpowiednim kontem planu kont urzędu,

- wygaśnięcie zobowiązania podatkowego wskutek potrącenia, o którym mowa w art. 65§1 Ordynacji podatkowej, w korespondencji ze stroną Wn konta 221 – Należności z tytułów dochodów budżetowych,

- zapłatę dokonaną za pośrednictwem banku, który obciążył rachunek podatnika z tytułu zapłaty podatku, ale nie przekazał tych środków na rachunek urzędu, w korespondencji ze stroną Wn konta 221- Należności z tytułu dochodów budżetowych,

- przeniesienie należności krótkoterminowych do długoterminowych z tytułu podatków, w korespondencji ze stroną Wn konta 226 –Długoterminowe należności budżetowe



Konto 226 – „Długoterminowe należności budżetowe”

Konto 226 służy do ewidencji rozrachunków z tytułu podatków.

Wn

- przeniesienie należności krótkoterminowych do długoterminowych, w korespondencji ze stroną Ma konta 221- Należności z tytułu dochodów budżetowych,

Ma

- zmniejszenie należności długoterminowej w wyniku dokonanej wpłaty, w korespondencji ze stroną Wn konta 130 – Rachunek urzędu lub ze stroną Wn konta 101-Kasa, przeniesienie należności długoterminowych do krótkoterminowych, w szczególności w wysokości raty należnej na dany rok, w korespondencji z kontem 221.


Konto 720 – „Przychody z tytułu dochodów budżetowych”

Konto 720 służy do ewidencji przychodów z tytułu podatków i opłat.

Wn

- odpisy z tytułu podatków i opłat, w korespondencji ze stroną Ma konta 221- Należności z tytułu dochodów budżetowych,

- odpisy z tytułu należnego podatnikowi oprocentowania za nieterminowy zwrot nadpłaty, w korespondencji ze stroną Ma – konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych,

Ma

- przypisy z tytułu podatków i opłat, w korespondencji ze stroną Wn konta 221- Należności z tytułu dochodów budżetowych.


Konto 750 – „Przychody finansowe”

Ma

- odsetki za zwłokę na podstawie dokumentu wpłaty, w korespondencji ze stroną Wn konta 221- Należności z tytułu dochodów budżetowych.


Konto 991 – Rozrachunki z inkasentami z tytułu pobieranych przez nich podatków podlegających przypisaniu, na kontach podatników ewidencjonuje się kwoty należne do pobrania i pobrane przez inkasentów:

Wn

- przypisy w wysokości należności do pobrania,

- odsetki za zwłokę i inne należności uboczne w kwocie wpłaconej.

Ma

- wpłaty kwot pobranych, dokonane na rachunek bieżący urzędu,

- wpłaty kwot pobranych, dokonane do kasy urzędu,

- odpisy kwot należności przypisanych inkasentowi do pobrania, ale niepobranych.

Na koncie 991 księgowań dokonuje się, nie stosując zasady dwustronnego zapisu.

Metadane

Źródło informacji:Wiesław Zając - administrator
Data utworzenia:(brak danych)
Wprowadził do systemu:Wiesław Zając - administrator
Data wprowadzenia:2013-07-26 14:56:28
Opublikował:Wiesław Zając - administrator
Data publikacji:2013-07-26 14:57:27
Ostatnia zmiana:2013-07-26 14:57:59
Ilość wyświetleń:2251

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zamknij