Kolorowy pasek
Godło, Herb, Logo
Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej
Gmina Wielgie

Kolorowy pasek

P R O T O K O Ł nr XXXII/2013 z sesji RADY GMINY WIELGIE odbytej 27 września 2013 roku w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Wielgiem.

 

P R O T O K O Ł nr XXXII/2013

z sesji RADY GMINY WIELGIE

odbytej 27 września 2013 roku w sali sesyjnej

Urzędu Gminy w Wielgiem.



Przewodnicząca Rady Gminy Halina Sztypka o godz.10.00 otworzyła sesję Rady Gminy Wielgie i powitała serdecznie przybyłych na obrady Radnych, Sołtysów i zaproszonych gości.



Przewodnicząca oświadczyła, że zgodnie z listą obecności w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych , co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi kworum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne decyzje.

Listy obecności stanowią załączniki nr 1,2 i 3 do niniejszego protokołu.

Nieobecny Radny – Wiesław Kowalski.


Przewodnicząca Rady Gminy Halina Sztypka przypomniała porządek obrad i poprosiła o zgłaszanie uwag i zapytań.


Radny Ludwik Bieńkowski – przypomniał o możliwości rozważenia zgłoszonej propozycji w m-cu marcu, aby sesje odbywały się w Ośrodku Kultury ze względu na wygodniejszy wystrój sali.


Przewodniczącaoświadczyła, że sprawę zmiany miejsca obrad sesji wyjaśni w wolnych wnioskach.


W związku z tym, że Radni nie zgłaszali uwag do porządku obrad Przewodnicząca poprosiła o przegłosowanie.


Rada Gminy w obecności 14 Radnych jednogłośnie przyjęła następujący porządek obrad.


1. Otwarcie sesji.

2. Stwierdzenie quorum.

3. Przyjęcie protokołu z obrad XXXI sesji.


- 2 -


4. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

5. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.

6.Informacja o realizacji uchwały budżetowej za I półrocze 2013 oku - w tym instytucje kultury i Wieloletni Plan Finansowy.

7. Przygotowanie szkół do rozpoczęcia roku szkolnego oraz systemu dowożenia dzieci i młodzieży.

8.Informacja o realizacji zadań wynikających z wdrażania regulaminu czystości i porządku na terenie gminy.

9. Podjęcie uchwał w sprawach:


a/ zmieniająca Uchwałę Nr XXVI/192/12 Rady Gminy Wielgie z dnia 28.12.2012 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Wielgie na rok 2013,

b/ zmieniająca Uchwałę Nr XXVI/191/12 Rady Gminy Wielgie z dnia 28.12.2012 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Wielgie na lata 2013-2025,

c/ połączenia samorządowych instytucji kultury-Biblioteka Publiczna Gminy Wielgie i utworzenie Ośrodka Kultury i Biblioteki Gminy Wielgie,

d/ kryteriów wyboru inwestycji do dofinansowania oraz trybu postępowania w sprawie udzielenia dotacji na usunięcie i utylizację azbestu i sposobu ich rozliczania,

e/ zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na wyprzedzające finansowanie działań finansowych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

f/ ustaleniagórnychstawekopłatzausługiodbioruodpadówkomunalnychodwłaścicielinieruchomości, naktórychniezamieszkująmieszkańcyorazgórnychstawekopłatzausługiopróżnianiazbiornikówbezodpływowychitransportnieczystościciekłych.

 

10. Wolne wnioski i zapytania.

11. Zakończenie obrad XXXII sesji.



 

- 3 -


Ad. 3


Zgodnie z przyjętym porządkiem obrad Przewodnicząca poprosiła Radnych o zgłaszanie uwag do protokołu XXXI sesji Rady Gminy, który był wyłożony do wglądu 7 dni przed sesją w celu zapoznania się i naniesienia poprawek.


Radny Ludwik Bieńkowski – zgodnie z wypowiedzią Pana Reznerowicza, że przyłącze jest własnością właściciela posesji poprosił o analizę prawną w tym zakresie. W ostatnim czasie pojawiły się awarie, za które musi zapłacić mieszkaniec. Stwierdził, że zawsze awarie przyłączy były naprawiane na koszt osoby obsługującej wodociągi.


W związku z tym, że nie zgłaszano dalszych uwag Przewodnicząca poprosiła o przegłosowanie.


Rada Gminy w obecności 14 Radnych protokoł obrad XXXI sesji przyjęła jednogłośnie.


Ad. 4


Przewodnicząca przedstawiła informację o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym , która stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.


W związku z tym, że nie zgłaszano zapytań w zakresie pracy Przewodniczącej przedstawioną informację przyjęto .


Ad. 5


Wójt –przedstawił sprawozdanie z pracy w okresie międzysesyjnym, które stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.


Przedstawione sprawozdanie Wójta przyjęto bez uwag.


- 4 -


Ad. 6


Przewodnicząca poprosiła o zgłaszanie zapytań w sprawie wykonania budżetu gminy za I półrocze 2013 roku.


Radny Tadeusz Dąbkowskipoinformował, że przed sesją odbyło się posiedzenie komisji finansów, na którym Skarbnik Gminy omówił wykonanie budżetu gminy za I półrocze i udzielał wyjaśnień na zapytania Radnych. Po dokładnej analizie komisja pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu gminy za I półrocze br.


W związku z tym, że materiały dotyczące wykonania budżetu szczegółowo wyjaśniane były na posiedzeniach komisji przed sesją Radni nie zgłaszali uwag i zapytań.

Wójt – odczytał uchwałę Składu Orzekającego Nr 8 w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonej informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2013 roku , która stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.


Ad.7


Przewodnicząca poprosiła o przedstawienie informacji w zakresie przygotowania szkół do rozpoczęcia roku szkolnego 2013/2014.


Przewodniczący komisji zdrowia, oświaty, kultury i opieki społecznej Ryszard Kurowski poinformował, że komisja odbyła wyjazdowe posiedzenie do placówek oświatowych na terenie gminy sprawdzając ich przygotowanie do rozpoczęcia roku szkolnego.

Szczegółowe materiały z posiedzenia stanowią załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

Ad. 8


Realizując kolejny punkt porządku obrad Przewodnicząca poprosiła o pytania w zakresie przedstawionej informacji o realizacji zadań wynikających z wdrażania regulaminu czystości i porządku na terenie gminy.

- 5 -


Przedstawioną informację Radni przyjęli bez uwag, która stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.


Po przedstawionej informacji Wójt poinformował zebranych, że w ostatnim czasie prowadzona była kontrola przez Najwyższą Izbę Kontroli w zakresie wdrożenia w życie zmienionej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Po przeprowadzonej kontroli większych uwag nie zgłoszono, są drobne uwagi, które na bieżąco będą realizowane.

Omawiając wyniki przeprowadzonej kontroli poinformował, że aby zadanie zgodnie z przepisami się samofinansowało konieczna jest podwyżka stawek za odbiór śmieci. Informacyjnie podał symulację planowanej podwyżki od 1 stycznia 2014 roku tj. 1 osoba 14 zł.,2 osoby 24 zł., 3 osoby 33 zł., 4 osoby 41 zł., 5 osób 45 zł. ,6 osób 49 zł. i kolejne osoby + 1 zł..

Wywiązała się ogólna dyskusja związana z podwyżką stawek za śmieci . Radni jak i goście stwierdzili, że stawki są bardzo wysokie .


Radny Ludwik Bieńkowskitwierdzi, że wcześniejsza opłata wystarczała, a obecna jest znacznie wyższa i jeszcze nie wystarcza firmie odbierającej śmieci.


Kierownik Referatu Rozwoju Gminy Jan Wadońoświadczył, że ustawa jest nieprawidłowa. Dodał, że firmy odbierające śmieci i nie mające konkurencji mogą sobie pozwolić na tak wysokie stawki.


Radny Tadeusz Dąbkowskizapytał jak przedstawia się sytuacja w innych gminach.


Odpowiedzi udzielił Pan Wadoń informując, że na terenie powiatu jest podobnie jak w naszej gminie, a nawet w niektórych gorzej. Dodał, że praktycznie wszyscy wprowadzają podwyżki.


Radny Eugeniusz Kowalskipodał przykład z gminy Bobrowniki, gdzie stawka jest w wysokości ok. 7 zł. I pytał dlaczego tam może być taniej.

- 6 -


Pan Wadońodpowiedział, że nie wie dlaczego taka stawka, może przetarg był niższy.


Zebrani zgłaszali, że firma odbierająca śmieci zbyt wiele zostawiła pojemników, co na pewno negatywnie wpływa na wysokość stawki. Uważają, że jest ich za dużo.


Radny Franciszek Jankowski stwierdził, że w kolejnym przetargu może być drożej.


Wójtoświadczył, że musi przekazać stan faktyczny w zakresie sytuacji finansowej opłat za śmieci, a decyzję w tej sprawie podejmie Rada Gminy.


Jan Wadońprzedstawił zebranym średnie stawki krajowe za odbiór śmieci tj. 14.34 zmieszane, 9.05 segregowane.


Obrady opuścił Radny Adam Rejmer i Rada w tym czasie liczy 13 osób.


Ad. 9


Zgodnie z przyjętym porządkiem obrad Przewodnicząca poprosiła Wójta o przedstawienie przygotowanych projektów uchwał.


Wójt kolejno przedstawiał przygotowane projekty uchwał.


Projekt uchwały Nr XXXII/238/2013 zmieniający Uchwałę Nr XXVI/192/12 Rady Gminy Wielgie z dnia 28.12.2012 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Wielgie na rok 2013 szczegółowo omówił Skarbnik Gminy.


Przewodniczącapoprosiła o zapytania dotyczące przedstawionego projektu uchwały.




- 7 -


W związku z tym, że Radni nie zgłaszali dalszych uwag do przedstawionego projektu uchwały Przewodnicząca poprosiła o przegłosowanie.


Rada Gminy w obecności 13 Radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/238/2013 zmieniający Uchwałę Nr XXVI/192/12 Rady Gminy Wielgie z dnia 28.12.2012 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Wielgie na rok 2013, która stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

Projekt uchwały Nr XXXII/239/2013 zmieniający Uchwałę Nr XXVI/191/12 Rady Gminy Wielgie z dnia 28.12.2012 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Wielgie na lata 2013-2025 szczegółowo omówił Skarbnik Gminy.


Przewodniczącapoprosiła o zapytania dotyczące przedstawionego projektu uchwały.


W związku z tym, że Radni nie zgłaszali uwag do przedstawionego projektu uchwały Przewodnicząca poprosiła o przegłosowanie.


Rada Gminy w obecności 13 Radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/239/2013 zmieniający Uchwałę Nr XXVI/191/12 Rady Gminy Wielgie z dnia 28.12.2012 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Wielgie na lata 2013-2025, która stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.


Projekt uchwały Nr XXXII/240/2013 w sprawie połączenia samorządowych instytucji kultury – Biblioteki Publicznej Gminy Wielgie i Ośrodka Kultury Gminy Wielgie i utworzenia Gminnego Ośrodka Kultury i Biblioteki w Wielgiem,


Przewodniczącapoprosiła o zapytania dotyczące przedstawionego projektu uchwały.


W związku z tym, że Radni nie zgłaszali uwag do przedstawionego projektu uchwały Przewodnicząca poprosiła o przegłosowanie.

- 8 -


Rada Gminy w obecności 13 Radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/240/2013 w sprawie połączenia samorządowych instytucji kultury – Biblioteki Publicznej Gminy Wielgie i Ośrodka Kultury Gminy Wielgie i utworzenia Gminnego Ośrodka Kultury i Biblioteki w Wielgiem,która stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.


Projekt uchwały Nr XXXII/241/2013 w sprawie kryteriów wyboru inwestycji do dofinansowania oraz trybu postępowania w sprawie udzielenia dotacji na usunięcie i utylizację azbestu i sposobu ich rozliczania.


Przewodniczącapoprosiła o zapytania dotyczące przedstawionego projektu uchwały.


W związku z tym, że Radni nie zgłaszali uwag do przedstawionego projektu uchwały Przewodnicząca poprosiła o przegłosowanie.


Rada Gminy w obecności 13 Radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/241/2013 w sprawie kryteriów wyboru inwestycji do dofinansowania oraz trybu postępowania w sprawie udzielenia dotacji na usunięcie i utylizację azbestu i sposobu ich rozliczania, która stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.


Projekt uchwały Nr XXXII/242/2013 w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na wyprzedzające finansowanie działań finansowych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiejszczegółowo omówił Skarbnik Gminy.


Przewodniczącapoprosiła o zapytania dotyczące przedstawionego projektu uchwały.


W związku z tym, że Radni nie zgłaszali uwag do przedstawionego projektu uchwały Przewodnicząca poprosiła o przegłosowanie.




- 9 -


Rada Gminy w obecności 13 Radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXX/242/2013 w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na wyprzedzające finansowanie działań finansowych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, która stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.


Projekt uchwały Nr XXXII/243/2013 w sprawie ustalenia górnych stawek opłat za usługi odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy oraz górnych stawek opłat za usługi opróżniania zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych szczegółowo omówił Pan Jan Wadoń.


Przewodniczącapoprosiła o zapytania dotyczące przedstawionego projektu uchwały.


W związku z tym, że Radni nie zgłaszali uwag do przedstawionego projektu uchwały Przewodnicząca poprosiła o przegłosowanie.


Rada Gminy w obecności 13 Radnych jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/243/2013 w sprawie ustalenia górnych stawek opłat za usługi odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy oraz górnych stawek opłat za usługi opróżniania zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych, która stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.


Ad. 10


W wolnych wnioskach i zapytaniach zgłoszono następujące sprawy:


Radny Ludwik Bieńkowski przytoczył zapis w uchwale co jest przyłączem wodociągowym do licznika jest własnością właściciela nieruchomości , zawsze do licznika były wszelkiego rodzaju awarie naprawiane na koszt przedsiębiorcy, a od licznika przez mieszkańca.





- 10 -


Przewodnicząca przekazała wniosek mieszkańców w sprawie wyznaczenia miejsca przejścia przez jezdnię na wysokości budynku „LEWIATAN” w Wielgiem ze względu na duże nasilenie pieszych.



Radny Ryszard Kurowski zaproponował ustalenie miejsca przejść przez jezdnię w okolicach banku i koło kościoła.


Wójt – przejścia dla pieszych zawiera opracowana dokumentacja na przebudowę drogi przez wieś i osoby zainteresowane mogą sprawdzić zaplanowane miejsca.


Na obrady przybył Radny Adam Rejmer i Rada w tym czasie liczy 14 osób.


Radny Tadeusz Dąbkowski podziękował za rozpoczęte prace przy budowie Centrum Kulturalno – Oświatowego w Czarnem i monitował o zagospodarowanie „trójkąta” na skrzyżowaniu.


Wójt zapewnił, że będzie prowadził rozmowę w sprawie skrzyżowania ze Starostą.


Sołtys wsi Nowa Wieś wnioskował o przyspieszenie dostaw gruzu na drogi.


Wójt – zapewnił, że w najbliższych 2 tygodniach gruz zostanie dostarczony dla Suszewa, Piaseczna i Nowej Wsi.


Radny Eugeniusz Kowalski monitował naprawę drogi Witkowo – Chalinek w ramach gwarancji, gdyż w dalszym ciągu jest w złym stanie.

W dalszej wypowiedzi poruszył sprawę odbioru nieczystości z szamb i przyzagrodowych oczyszczalni ścieków. Proponował, aby w następnym roku specyfikacja przetargowa zawierała możliwość odbioru tych ścieków przez osobę, która wygra przetarg.


- 11 -


Kier.RRG Jan Wadoń poinformował, że zgodnie z przepisami nie ma możliwości zapisu w specyfikacji przetargowej spraw dotyczących odbioru ścieków z indywidualnych zbiorników.


Wójt dodał, że każda osoba mająca odpowiednią beczkę będzie mogła prowadzić działalność i świadczyć tego typu usługi.


Radny Franciszek Jankowski powrócił do wypowiedzi Pana Reznerowicza, który oświadczył, że tych ścieków z przyzagrodowych oczyszczalni nie przyjmie, to kto ma je odebrać.

Radny zgłosił również wałęsającego się od dłuższego czasu dużego psa w Bętlewie.


Wójt – jeżeli jest konieczność psy można wyłapać, jednak koszty utrzymania psów w schronisku są dość wysokie.


Kier.RRG Jan Wadoń wyjaśnił sprawę odbioru osadu z przyzagrodowych oczyszczalni, a nie ścieków . Natomiast ścieki z szamb powinny być przyjmowane zgodnie z określonymi parametrami, jeżeli nie chce się tej oczyszczalni zniszczyć.

Dodał, że żaden przedsiębiorca nie zawarł umowy z firmą obsługującą miejscową oczyszczalnię na przyjmowanie ścieków ze zbiorników bezodpływowych.


Przewodnicząca Rady Gminy poinformowała, że w każdy ostatni czwartek m-ca w godzinach 7.30 – 11.30 przyjmować będzie Radca Prawny, który został zatrudniony na potrzeby mieszkańców gminy.

Zapisy osób zainteresowanych przyjmować będzie Pani Grażyna Wyszyńska pok. nr 15 w godzinach pracy Urzędu tj. od godz. 7.30 do 15. 30.


Przewodniczącaudzieliła wyjaśnienia na zapytanie Radnego Ludwika Bieńkowskiego , że obecny wystrój sali spełnia dwie role tj. salę obrad i salę ślubów. Materiały sesyjne wyświetlane są poprzez rzutnik multimedialny, w każdej chwili możemy korzystać z pomocy pracowników Urzędu celem wyjaśnienia konkretnych problemów itp.


- 12-

Dodała, że jeżeli jest taka potrzeba, aby stoliki dla Radnych były większe mogą one zostać powiększone w niedługim czasie.


Radny Eugeniusz Kowalski dodał, że stoliki są niezbędne dla Radnych jak i Sołtysów ze względu na otrzymywanie różnego rodzaju materiałów jak i możliwości zapisywania notatek.


Wójt dodał, że w przyszłości można by dobudować salę obrad w miarę posiadanych środków finansowych. Na dzień dzisiejszy najkorzystniej byłoby pozostać w tej sali, gdyż przemieszczanie się do innej niekorzystnie wpłynęłoby organizacyjnie na przebieg obrad .


Przewodnicząca dodała, że jeszcze raz sprawa zostanie rozpatrzona i zamknięta.


Ad. 11


Wobec zrealizowanego porządku obrad Przewodnicząca podziękowała za udział w obradach i o godzinie 13.20 zakończyła obrady XXXII sesji Rady Gminy Wielgie.


Przewodnicząca Rady Gminy

 Halina Sztypka

Protokołowała:


Grażyna Wyszyńska




Metadane

Źródło informacji:Wiesław Zając - administrator
Data utworzenia:(brak danych)
Wprowadził do systemu:Wiesław Zając - administrator
Data wprowadzenia:2013-11-21 09:13:48
Opublikował:Wiesław Zając - administrator
Data publikacji:2013-11-21 09:14:45
Ostatnia zmiana:2013-11-21 09:14:51
Ilość wyświetleń:608

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zamknij