UCHWAŁA NR XXXIV/ 205 /2017 RADY GMINY WIELGIE z dnia 29 czerwca 2017 r. w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wielgie.
Uchwała Nr XXXIV/ 205 /2017
Rady Gminy Wielgie
z dnia 29 czerwca 2017 r.
w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wielgie.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15, art 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446, poz. 1579, poz. 1948 oraz z 2017r. poz. 730) , oraz art. 4 ust 1, ust. 2 i ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2016 r. poz. 250, poz. 1020, poz. 1250, poz.1920), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lipnie, uchwala się co następuje:
§ 1. Przyjąć regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wielgie w brzmieniu jak załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Nr XXIII/122/2016 Rady Gminy Wielgie z dnia 16 czerwca 2016 r. w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wielgie (Dz.U. Woj.Kuj.-Pom. z 2016r., poz. 2073),
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko- Pomorskiego.
|
Załącznik do Uchwały Nr XXXIV/ 205 /2017
Rady Gminy Wielgie
z dnia 20 czerwca 2017 r.
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wielgie
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Ilekroć w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wielgie jest mowa o:
1) regulaminie - należy przez to rozumieć Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wielgie;
2) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r., poz. 250);
2. Ilekroć w regulaminie użyto pojęć: właściciel nieruchomości, punkt selektywnej zbiórki odpadów, pojemnik, podmiot odbierający odpady komunalne to posłużono się nimi w znaczeniu używanym w ustawie.
Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 2. 1. Selektywna zbiórka prowadzona być powinna w podziale na następujące rodzaje odpadów:
4) opakowania wielomateriałowe;
6) odpady ulegające biodegradacji;
10) zużyte baterie i akumulatory;
11) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
12) meble i inne odpady wielkogabarytowe;
13) odpady budowlane i rozbiórkowe,
§ 3. Obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu i lodu oraz innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości bezpośrednio przylegających do granicy działki, właściciele nieruchomości realizują poprzez usuwanie tych zanieczyszczeń i umieszczanie ich przy krawężniku chodnika od strony jezdni w sposób niepowodujący zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów;
§ 4. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami oraz naprawa poza warsztatami możliwe jest na terenach niesłużących do użytku publicznego, jeżeli powstające ścieki odprowadzane będą do sieci kanalizacyjnej lub zbiorników bezodpływowych, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami i ich naprawa poza warsztatami na terenach służących do użytku publicznego możliwe jest w miejscach spełniających wymagania ust. 1, do tego celu wyznaczonych i oznakowanych stosowną tablicą.
Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 5. 1. Na terenie Gminy Wielgie ustala się następujące minimalne pojemności pojemników i worków przewidzianych do zbierania segregowanych odpadów komunalnych:
1) pojemniki o pojemności co najmniej 60 l;
2) kontenery o pojemności co najmniej 3000 l;
3) worki na odpady selektywnie zbierane o pojemności co najmniej 30 l.
2. Na terenie Gminy Wielgie ustala się następujące minimalne pojemności pojemników przewidzianych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych:
1) kosze uliczne o pojemności co najmniej 30 l;
2) pojemniki na odpady zmieszane o pojemności co najmniej 60 l;
3) kontenery o pojemności co najmniej 3000 l.
§ 6. 1. Określa się następujące rodzaje i minimalne pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:
1) dla budynków mieszkalnych: 60 l odpadów na mieszkańca,
2) dla szkół wszelkiego typu - 3 l odpadów na każdego ucznia, studenta i pracownika,
3) dla żłobków i przedszkoli - 3 l odpadów na każde dziecko i pracownika,
4) dla lokali handlowych - co najmniej 80 l odpadów na każdy lokal handlowy,
5) dla lokali gastronomicznych - co najmniej 10 l odpadów na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu,
6) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na punkt,
7) dla domów opieki, hoteli, pensjonatów itp. - 20 l odpadów na jedno łóżko,
8) dla budynków lub budowli wykorzystywanych na inne cele, w tym przez przedsiębiorców - 11 l odpadów na jedną osobę zatrudnioną lub wykonującą czynności na rzecz właściciela lub przedsiębiorcy na innej podstawie niż umowa o pracę, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 80 l na odpady na nieruchomości,
9) dla ogródków działkowych - 20 l odpadów na każdą działkę w okresie sezonu tj. od 1 marca do 31 października każdego roku i 5l odpadów poza tym okresem,
10) dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na każdą działkę, w okresie sezonu tj. od 1 marca do 30 października każdego roku,
11) dla cmentarzy - pojemnik o minimalnej pojemności 1100 l.
2. W przypadku prowadzenia działalności handlowo-usługowej branży spożywczej oraz gastronomicznej wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego kosza o pojemności 30 l na odpady.
§ 7. Ustala się następujące zasady i warunki rozmieszczania pojemników na odpady komunalne na nieruchomości:
1) każda nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy powinna być wyposażona w co najmniej jeden pojemnik do gromadzenia odpadów o minimalnej pojemności będącej iloczynem liczby osób zamieszkujących na terenie nieruchomości i normatywnej ilości wytwarzanych odpadów lecz nie mniej niż 1 pojemnik o pojemności 60 l;
2) na terenie nieruchomości, pojemniki należy ustawić w miejscu dostępnym dla przedsiębiorcy uprawnionego do odbierania odpadów komunalnych;
3) pojemniki powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, a w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności, a także w odpowiednim stanie sanitarnym w szczególności poprzez ich mycie.
§ 8. Pojemniki do zbierania odpadów powstałych na nieruchomościach, na których nie zamieszkują mieszkańcy, powinny być trwale oznaczone w sposób pozwalający na odróżnienie ich od pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów z nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy. Dopuszcza się oznakowanie pojemników za pomocą elementów dostarczonych przez podmiot odbierający odpady komunalne lub w inny sposób zaproponowany bądź zaakceptowany przez podmiot odbierający odpady komunalne.
§ 9. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest w dniu odbioru odpadów komunalnych udostępnić przedsiębiorcy pojemniki z odpadami.
Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do wspólnego użytku publicznego
§ 10. Określa się szczegółowy sposób pozbywania się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości:
1) zmieszane odpady komunalne należy zbierać w pojemnikach oznaczonych napisem „Odpady zmieszane", a w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne. Odpady zmieszane, to odpady nie zbierane w sposób selektywny (niesegregowane) oraz odpady pozostające po selektywnym zbieraniu.
2) papier i tekturę należy zbierać w workach lub w pojemnikach koloru niebieskiego oznaczonych napisem „Papier", a w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne;
3) tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe oraz metale należy zbierać w workach lub w pojemnikach koloru żółtego oznaczonych napisem „Metale i tworzywa sztuczne", a w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne;
3) szkło należy zbierać w workach lub w pojemnikach koloru zielonego oznaczonych napisem „Szkło", a w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne;
4) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone należy zbierać w workach lub w pojemnikach koloru brązowego oznaczonych napisem „Bio", a w terminach odbioru odpadów udostępnić przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne, przy czym odpady zielone można także:
a) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów;
b) gromadzić w kompostowniach przydomowych lub gnojownikach (płyty gnojowe);
5) przeterminowane leki należy:
a) gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach ustawionych w aptekach;
b) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów;
6) chemikalia oraz zużyte opony należy przekazywać do:
a) punktu selektywnego zbierania odpadów;
7) zużyte baterie i akumulatory należy:
a) gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach ustawionych w budynkach użyteczności publicznej;
b) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów;
c) przekazywać do punktów ich sprzedaży;
8) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy przekazywać do :
a) punktu selektywnego zbierania odpadów;
9) meble i inne odpady wielkogabarytowe należy przekazywać:
a) do punktu selektywnego zbierania odpadów,
10) odpady budowlane i rozbiórkowe:
a) wytworzone przez osoby fizyczne w ich gospodarstwach domowych, z wyłączeniem odpadów pochodzących z działalności gospodarczej, należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów;
b) pochodzące z prowadzonej działalności gospodarczej należy przekazywać podmiotom uprawnionym, zgodnie z odrębnymi przepisami.
11) tekstylia i odzież należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów;
§ 11. Ustala się następującą częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenów nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy i z terenów nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy:
1) z obszarów zabudowy jednorodzinnej:
a) zmieszane odpady komunalne - co cztery tygodnie;
b) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone - co cztery tygodnie;
c) papier i tektura - co cztery tygodnie; ,
d) tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe i metale - co cztery tygodnie,
e) szkło - co cztery tygodnie,
2) z obszarów zabudowy wielomieszkaniowej:
a) zmieszane odpady komunalne - co cztery tygodnie,
b) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone - co cztery tygodnie,
c) papier i tektura - co cztery tygodnie,
d) tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe i metale - co cztery tygodnie,
e) szkło - co cztery tygodnie,
3) z terenów nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy:
a) zmieszane odpady komunalne - co cztery tygodnie,
b) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone - co cztery tygodnie,
c) papier i tektura - co cztery tygodnie,
d) tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe i metale - co cztery tygodnie,
e) szkło - co cztery tygodnie,
4) z obszarów, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe:
a) zmieszane odpady komunalne:
- w miesiącach od marca do maja - co cztery tygodnie,
- w miesiącach od czerwca do sierpnia - co dwa tygodnie,
- w miesiącach wrzesień, październik - co cztery tygodnie,
b) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone:
- w miesiącach od marca do maja - co cztery tygodnie,
- w miesiącach od czerwca do sierpnia - co dwa tygodnie,
- w miesiącach wrzesień, październik - co cztery tygodnie,
- w miesiącach od marca do maja - co cztery tygodnie,
- w miesiącach od czerwca do sierpnia - co dwa tygodnie,
- w miesiącach wrzesień, październik - co cztery tygodnie,
d) tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe i metale:
- w miesiącach od marca do maja - co cztery tygodnie,
- w miesiącach od czerwca do sierpnia - co dwa tygodnie,
- w miesiącach wrzesień , październik - co cztery tygodnie,
- w miesiącach od marca do maja - co cztery tygodnie,
- w miesiącach od czerwca do sierpnia - co dwa tygodnie,
- w miesiącach wrzesień, październik - co cztery tygodnie,
§ 12. Ustala się częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
1) kosze na odpady rozmieszczone w pasach drogowych należy opróżniać:
a) w okresie sezonu trwającego od 1 kwietnia do 30 września - trzy razy w tygodniu;
b) poza sezonem - raz w tygodniu, a w razie zwiększonej ilości odpadów - z częstotliwością nie dopuszczającą do ich przepełnienia.
2) kosze zlokalizowane na skwerach, zieleńcach, w parkach należy opróżniać z częstotliwością zapobiegającą ich przepełnieniu, jednak nie rzadziej niż raz w tygodniu,
3) z cmentarzy - minimum raz w miesiącu,
4) w przypadku placówek handlowo-usługowych branży spożywczej i gastronomicznej zlokalizowanych poza budynkami codziennie;
§ 13. Ustala się następującą częstotliwość pozbywania się pozostałych odpadów komunalnych:
1) chemikalia i zużyte opony - oddawanych w punkcie selektywnego zbierania odpadów oraz w punktach ich sprzedaży - w godzinach ich pracy;
2) przeterminowane leki - oddawanych w punkcie selektywnego zbierania odpadów oraz w aptekach - w godzinach ich pracy;
3) baterie i akumulatory - oddawanych w przeznaczonych do tego celu pojemnikach ustawionych w budynkach użyteczności publicznej, w punkcie selektywnego zbierania odpadów oraz w punktach ich sprzedaży - w godzinach ich pracy;
4) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny - oddawanych w punkcie selektywnego zbierania odpadów oraz w punktach ich sprzedaży - w godzinach ich pracy;
5) meble i inne odpady wielkogabarytowe - oddawanych w punkcie selektywnego zbierania odpadów - w godzinach pracy punktu;
6) odpady budowlane i rozbiórkowe:
a) wymienione w § 10 pkt 11 lit. a - oddawanych w punkcie selektywnego zbierania odpadów - w godzinach pracy punktu,
b) wymienione w § 10 pkt. 11 lit. b - umieszczanych w pojemnikach zamówionych odpłatnie u przedsiębiorcy odbierającego odpady w terminie uzgodnionym z podmiotem odbierającym odpady komunalne;
7) tekstylia i odzież - oddawanych w punkcie selektywnego zbierania odpadów - w godzinach pracy punktu;
§ 14. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości, nie rzadziej niż dwa razy w roku.
Rozdział 5.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
§ 15. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe obowiązane są do:
1) wyeliminowania zagrożeń i uciążliwości dla mieszkańców, w szczególności: poprzez usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę z terenów przeznaczonych do wspólnego użytku ;
2) Uprzątnięcia można dokonać poprzez wrzucenie zanieczyszczeń do urządzeń przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych bądź do urządzeń kanalizacyjnych.
§ 16. Osoby utrzymujące psy rasy uznanej za agresywną lub psy obronne obowiązani są zapewnić wywieszenie tablic ostrzegawczych na bramach nieruchomości.
§ 17. Posiadacz psa obowiązany jest do wyprowadzania psa na smyczy, a agresywnego dodatkowo w kagańcu.
§ 18. Nieruchomość, na której trzymane są zwierzęta domowe, powinna być ogrodzona w sposób uniemożliwiający opuszczenie jej przez zwierzę.
Rozdział 6.
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich
na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 19. Na terenach o zabudowie wielomieszkaniowej zakazuje się utrzymania zwierząt gospodarskich. Zakaz obejmuje całą działkę, na której zlokalizowana jest zabudowa wielomieszkaniowa.
§ 20. 1. Właściciele nieruchomości utrzymujący zwierzęta gospodarskie zobowiązani są do takiego ich utrzymywania aby były nieuciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, w szczególności w zakresie przykrych zapachów.
2. Utrzymanie zwierząt gospodarskich powinno być usytuowane i prowadzone w taki sposób, aby nie pogarszało warunków zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych otoczenia.
3. Pomieszczenia dla zwierząt gospodarskich, teren ich utrzymania i bezpośrednie ich otoczenie winny być utrzymane w należytej czystości.
4. Wybiegi dla zwierząt gospodarskich winny być ogrodzone siatką drucianą lub innym odpowiednim ogrodzeniem, w sposób uniemożliwiający przedostanie się zwierząt poza obręb wybiegu.
§ 21. Nie należy dopuszczać do zanieczyszczania terenu nieruchomości, domów, ulic i innych miejsc publicznych wydalinami zwierząt, karmą, ściółką lub innymi odpadami.
Rozdział 7.
Obszary i terminy przeprowadzania deratyzacji
§ 22. 1. Obowiązkiem deratyzacji objęte są obszary zabudowane budynkami wielomieszkaniowymi, zakładami przetwórstwa spożywczego, obiektami użyteczności publicznej i obsługi ludności oraz budynkami, w których utrzymywane są zwierzęta gospodarskie - co najmniej 1 raz w roku, w okresie od 1 października do 30 listopada.
Uzasadnienie
Zmiana regulaminuutrzymaniaczystościi porządkuna terenie Gminy Wielgie związanajest z koniecznością dostosowania do wymogów rozporządzenia z dnia 29 grudnia 2016r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz.U. z 2017r., poz. 19).
|
Przewodniczący Rady Gminy
Halina Sztypka |
Załączniki (2) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Podmiot udostępniający: | Gmina Wielgie |
Źródło informacji: | Maja Cybulska |
Data utworzenia: | 2017-06-29 12:47:09 |
Wprowadził do systemu: | Wiesław Zając - Informatyk |
Data wprowadzenia: | 2017-07-03 12:47:12 |
Opublikował: | Wiesław Zając - Informatyk |
Data publikacji: | 2017-07-03 12:52:15 |
Ostatnia zmiana: | 2017-07-20 14:51:12 |
Ilość wyświetleń: | 78 |