Kolorowy pasek
Godło, Herb, Logo
Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej
Gmina Wielgie

Kolorowy pasek

UCHWAŁA NR XLIV/352/2014 RADY GMINY WIELGIE z dnia 26 września 2014 r. w sprawie utworzenia punktów przedszkolnych na terenie Gminy Wielgie w miejscowościach Wielgie, Czarne i Zaduszniki

Uchwała Nr XLIV/352/2014
Rady Gminy Wielgie

z dnia 26 września 2014 r.

w sprawie utworzenia punktów przedszkolnych na terenie Gminy Wielgie w miejscowościach Wielgie,
Czarne i Zaduszniki

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013r., poz. 594t.j. ze zmianami:[1]) oraz art. 6 ust. 2 oraz art. 14 ust. 5 pkt 1, 5a i ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572,tj ze zmianami:[2]) oraz § 1 pkt 1 i § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. Nr 161, poz. 1080 ze zmianami[3])) uchwala się, co następuje:

§ 1. Z dniem 15 listopada 2014r. tworzy się na terenie Gminy Wielgie publiczne inne formy wychowania przedszkolnego:

1) Publiczny Punkt Przedszkolny w Wielgiem z siedzibą w budynku Zespołu Placówek Oświatowych w Wielgiem, do dnia 14 listopada 2016r.,

2) Publiczny Punkt Przedszkolny w Czarnem z siedzibą w budynku Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Czarnem, do dnia 14 lipca 2016r.,

3) Publiczny Punkt Przedszkolny w Zadusznikach z siedzibą w Szkole Podstawowej im. M. Kopernika w Zadusznikach, do dnia 14 lipca 2016r.

§ 2. Organizację Punktów Przedszkolnych w miejscowości Wielgie, Czarne, Zaduszniki określa załącznik Nr 1 do uchwały.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wielgie.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.  

 

 

 

Przewodniczący Rady Gminy Wielgie


Halina Sztypka

 


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XLIV/352/2014
Rady Gminy Wielgie
z dnia 26 września 2014 r.

ORGANIZACJA PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO UTWORZONEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ NA TERENIE GMINY WIELGE

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne.

§ 1. 1. Organem prowadzącym Punkt Przedszkolny jest Gmina Wielgie.

2. Nadzór pedagogiczny nad Punktem Przedszkolnym sprawuje Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty.

3. Punktem Przedszkolnym kieruje Dyrektor Szkoły.

4. W Punkcie Przedszkolnym nauczycieli zatrudnia Dyrektor Szkoły.

5. Punkt Przedszkolny finansowany jest ze środków szkoły, w której został utworzony.

Rozdział 2.

Cele i zadania punktu przedszkolnego.

§ 2. 1. Punkt Przedszkolny realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych. Swoją działalność organizuje w sposób dostosowany do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka, pozostając w kontakcie z rodzicami i otaczającym środowiskiem z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny.

2. Celem Punktu Przedszkolnego jest:

1) wspomaganie i ukierunkowanie indywidualnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w relacjach ze środowiskiem społecznym, kulturalnym i przyrodniczym,

2) kształtowanie i rozwijanie aktywności dziecka wobec siebie, rówieśników, innych ludzi i otaczającego świata,

3) przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole poprzez stwarzanie warunków umożliwiających dziecku osiągniecie „gotowości szkolnej",

4) zapewnienie dzieciom opieki, wychowania i nauczania w atmosferze akceptacji, bezpieczeństwa, tolerancji i poczucia własnej wartości,

5) zapewnienie optymalnych warunków rozwoju dziecka,

6) pomoc i wspieranie rodziców w wychowaniu i opiece nad dziećmi.

3. Do zadań punktu należy:

1) w ramach wspomagania indywidualnego dziecka:

a) kształtowanie i rozwijanie aktywności twórczej dziecka w zakresie twórczości plastycznej, muzycznej, ruchowej i werbalnej,

b) umożliwienie dziecku poznawanie i rozumienie siebie i otaczającego świata,

c) stworzenie dziecku warunków umożliwiających mu nabywanie umiejętności poznawczych poprzez odkrywanie i badanie,

d) wspomaganie w odnajdywaniu przez dziecko swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie,

e) budowanie systemu wartości,

f) budzenie w dziecku wrażliwości emocjonalnej, kultury ogólnej i zasad dobrego wychowania,

g) rozwijanie u dzieci takich cech charakteru, jak samodzielność, poczucie odpowiedzialności, życzliwości i uczciwości,

h) prowadzenie działalności diagnostycznej w zakresie rozwoju wychowanków,

i) ukierunkowanie rozwoju dziecka w oparciu o jego indywidualne możliwości rozwojowe,

j) wykorzystanie w pracy wychowawczo-dydaktycznej osiągnięć nowoczesnej dydaktyki w postaci koncepcji pracy i nowatorskich metod pracy,

k) organizowanie procesu wychowawczo-dydaktycznego i opiekuńczego z uwzględnieniem i przestrzeganiem praw dziecka.

2) w ramach wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka - współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania ich dzieci, z przestrzeganiem praw należnych rodzicom, a w szczególności:

a) przekazywanie rzetelnych informacji o postępach i trudnościach ich dzieci,

b) uzgadnianie kierunków oddziaływań stymulujących rozwój dziecka,

c) pomaganie w nawiązywaniu współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną lub inną specjalistyczną poradnią w przypadku, gdy dziecko wymaga takiej pomocy,

3) w ramach przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole;

a) kształtowanie czynnej postawy dzieci wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa,

b) rozwijanie sprawności ruchowej dziecka,

c) nabywanie przez dzieci kompetencji językowej, umiejętności czytania i kreślenia symboli graficznych,

d) rozwijanie samodzielności dziecka.

Rozdział 3.

Dzienny wymiar godzin zajęć i terminy przerw w pracy punktu przedszkolnego

§ 3. 1. Zajęcia odbywają się w minimalnym wymiarze 5 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku, w godzinach ustalonych przez dyrektora szkoły, w której funkcjonuje Punkt Przedszkolny.

2. Dzienny i tygodniowy wymiar godzin zajęć świadczonego w Punkcie Przedszkolnym nauczania, wychowania i opieki może zostać wydłużony za zgodą organu prowadzącego.

3. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana jest bezpłatnie w wymiarze 5 godzin dziennie.

4. Punkt Przedszkolny funkcjonuje przez cały rok szkolny, od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy oraz innych przerw ustalonych przez organ prowadzący.

Rozdział 4.

Warunki przyjmowania dzieci do punktu przedszkolnego.

§ 4. 1. Punkt Przedszkolny przyjmuje dzieci w wieku 3-5 lat zamieszkałe na terenie Gminy Wielgie.

2. Zajęcia w Punktach Przedszkolnych mogą być prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.

3. W pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci 5-letnie w celu odbycia rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego.

4. Rekrutacja odbywać się będzie na podstawie prawidłowo wypełnionych wniosków, w oparciu o przepisy określone w rozdz. 2a ustawy o systemie oświaty (Dz.U z 2004 r Nr 256 poz. 2572 póżn. zm.)

5. Rekrutację do punktu przedszkolnego przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły.

6. W ciągu roku mogą być przyjęte dzieci w miarę wolnych miejsc.

7. Na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego będą brane pod uwagę następujące kryteria:

a) kryterium wieku: czterolatki - 6 punktów; trzylatki - 3 punkty;

b) kryterium zatrudnienia rodziców: jeden rodzic pracujący - 2 punkty; oboje rodziców pracujących - 4 punkty.

Rozdział 5.

Prawa i obowiązki wychowanków.

§ 5. 1. Podstawowym prawem wychowanka jest poszanowanie jego godności osobistej i korzystanie z pełnej oferty wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej.

2. W szczególności wychowanek ma prawo do:

1) udziału w zajęciach,

2) serdecznej, życzliwej opieki ze strony wszystkich osób pracujących w punkcie,

3) rozwijania własnych zainteresowań i zdolności,

4) pomocy w wyrównywaniu różnego rodzaju braków i defektów rozwojowych,

5) spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej,

6) wyrażania swoich spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności.

3. W punkcie nie wolno stosować wobec dzieci żadnych zabiegów lekarskich bez zgody rodziców lub prawnych opiekunów, poza przypadkami bezpośrednio zagrażającymi życiu lub zdrowiu dziecka.

4. Dzieci przebywające w punkcie powinny być ubezpieczone od następstw nieszczęśliwych wypadków.

5. Wychowanek ma obowiązek, odpowiednio do wieku i poziomu rozwoju, respektowania potrzeb innych osób, szanowania ich godności i troszczenia się o swoje otoczenie.

6. W szczególności, wychowanek ma obowiązek:

1) zgodnie współpracować z innymi dziećmi i szanować odrębność każdego z nich,

2) nie przeszkadzać w prowadzeniu zajęć,

3) nie niszczyć zabawek, pomocy edukacyjnych i mienia punktu,

4) zdyscyplinowanego zgłaszania się na zbiórki, zwłaszcza w czasie spacerów i wycieczek.

7. Dziecko może być skreślone z listy wychowanków punktu przedszkolnego w przypadku:

1) niezgłoszenia się dziecka po raz pierwszy do punktu i nieusprawiedliwienie nieobecności w ciągu 14 dni,

2) dwutygodniowej nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w punkcie, po uprzednim zawiadomieniu rodziców/opiekunów prawnych,

3) braku współpracy rodziców dziecka ż personelem punktu w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie edukacji i wychowania dziecka,

4) gdy dziecko swoim zachowaniem powoduje zagrożenie zdrowia lub życia innych wychowanków punktu.

Rozdział 6.

Sposób sprawowania opieki nad dziećmi.

§ 6. 1. Dzieciom uczęszczającym do punktu zapewnia się bezpieczeństwo i opiekę, poprzez:

1) powierzenie grupy nauczycielowi posiadającemu kwalifikacje w zakresie wychowania przedszkolnego

2) organizowanie i prowadzenie zajęć i zabaw na wyznaczonych terenach, ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dziecka,

3) korzystanie z pomocy rodziców, prawnych opiekunów lub innych pełnoletnich i upoważnionych członków ich rodzin, w sprawowaniu opieki nad dziećmi w czasie prowadzenia zajęć, a szczególnie w czasie spacerów lub wycieczek.

4) W przypadku nieobecności nauczyciela, jego zadania w punkcie wykonuje inny nauczyciel, któremu Dyrektor szkoły zlecił to zadanie.

Rozdział 7.

Warunki przyprowadzania dzieci na zajęcia i odbieranie ich przez rodziców (opiekunów prawnych).

§ 7. 1) Na zajęcia dzieci są przyprowadzane i odbierane ich przez rodziców bądź prawnych opiekunów albo osoby upoważnione do tego na piśmie.

2) Osoba upoważniona musi być pełnoletnia.

3) Dziecko przyprowadzone do punktu musi być oddane bezpośrednio pod opiekę nauczyciela.

4) Dziecko nie będzie wydane osobom wskazującym na spożycie alkoholu lub innych środków odurzających.

Rozdział 8.

Warunki organizowania zajęć dodatkowych wykraczających poza zakres podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

§ 8. Punkt przedszkolny może organizować dodatkowe zajęcia wykraczające poza zakres podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Rozdział 9.

Zakres zadań nauczycieli prowadzących zajęcia w punkcie przedszkolnym.

§ 9. 1. Współpraca z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających, z programu wychowania przedszkolnego i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, poprzez:

1) udzielanie rzetelnej informacji na temat zachowania i rozwoju dziecka podczas indywidualnych spotkań nauczyciela z rodzicami,

2) organizowanie zebrań z rodzicami,

3) organizowanie uroczystości przedszkolnych z udziałem rodziców,

4) włączenie rodziców w działalność punktu przedszkolnego.

2. Planowanie i prowadzenie właściwej jakości pracy wychowawczo-dydaktycznej:

1) sporządzanie miesięcznych planów pracy wychowawczo-dydaktycznej,

2) systematyczna diagnoza zdobytej przez dzieci wiedzy i umiejętności, z wykorzystaniem własnych narzędzi badawczych,

3) uwzględnianie wniosków wynikających z przeprowadzonej diagnozy do dalszej pracy z dziećmi,

4) prowadzenie obserwacji pedagogicznej mającej na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz ich dokumentowanie.

5) prowadzenie dokumentacji przebiegu działalności opiekuńczo-wychowawczej w danym roku szkolny w formie dziennika zajęć punktu przedszkolnego.

3. Współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz z innymi specjalistami, w miarę potrzeb.

4. Dbanie o bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w punkcie oraz poza punktem w czasie organizowanych wycieczek, spacerów, itp.

5. Realizacja innych zadań zleconych przez Dyrektora, wynikających z bieżącej działalności Punktu Przedszkolnego.

 

 

 

Przewodniczący Rady Gminy


Halina Sztypka

 


Uzasadnienie

Konieczność utworzenia publicznych punktów przedszkolnych na terenie Gminy Wielgie w miejscowościach Wielgie, Czarne i Zaduszniki wynika z realizacji umowy między Gminą Wielgie a Fundacją Na Rzecz Rozwoju Wsi „Polska Wieś 2000" im. Macieja Rataja - liderem projektu pn. „Wszystko dla edukacji przedszkolnej w gminach Czernikowo, Kikół, Wielgie i Zbójno" w ramach Poddziałania: 9.1.1 Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej. Działania: 9.1.Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty Priorytetu IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach", Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Numer konkursu: 4/POKL/9.1.1/2012.

Zgodnie z umową Gmina Wielgie zobowiązała się do utrzymania trwałości trzech Punktów Przedszkolnych i miejsc przedszkolnych po zakończeniu Projektu, co najmniej przez okres równy okresowi dofinansowania ich w ramach Projektu tj. w Wielgiem w okresie od 1 listopada 2014r do 14 listopada 2016r., w Czarnem i Zadusznikach w okresie od 15 listopada 2014r. do 14 lipca 2016r.

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Gminy Wielgie


Halina Sztypka

 


[1]) z 2013r. poz. 645, poz. 1318, z 2014r. poz. 379, poz. 1072

[2]) Dz.U. z 2004r.Nr 109, poz.1161, z 2003 Nr 137 poz.1304, z 2004 Nr 69 poz.624, Nr 273, poz. 2703, i Nr 281, poz. 2781; z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 131, poz. 1091, Nr 122 poz. 1020, z 2003r. Nr 137 poz.1304, Nr 167, poz. 1400, Nr 94 poz.788 i Nr 249, poz. 2104; z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658; z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 120, poz. 818,Nr 115 poz.791, Nr 80 poz.542, Nr 181, poz. 1292, Nr 180 poz.1280 z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, z 2008r. Nr 145 poz.917,Nr 235 poz.1618, z 2009r. Nr 56 poz.458, Nr 219, poz. 1705, z 2010 r, Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, Nr 127, poz. 857, z 2009r. Nr 157, poz. 1241 i z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, z 2009r. Nr 56 poz. 458, z 2011r. Nr 205 poz 1206, Nr 149 poz.887, Nr 139 poz. 814, z 2012r. Poz.941, poz. 979, z 2011 Nr 205 poz.1206, z 2012 poz. 979, z 2013 r. poz. 827; poz. 1317;z 2013r, poz.827, z 2014r. poz. 7, z 2013r. poz.87 z 2013 r., poz. 1650; . z 2014 r., poz. 7, poz. 290, poz. 538, poz. 598, poz. 642, poz. 811

[3]) z 2011 r. Nr 143, poz. 839

Załączniki

akt (290kB) Zapisz dokument Pokaż dokument
Uchwała.XLIV.352.2014 .2014-09-26.Kopia (350.1kB) Zapisz dokument  

Metadane

Źródło informacji:Wiesław Zając - administrator
Data utworzenia:(brak danych)
Wprowadził do systemu:Wiesław Zając - administrator
Data wprowadzenia:2014-10-13 12:11:58
Opublikował:Wiesław Zając - administrator
Data publikacji:2014-10-13 12:13:55
Ostatnia zmiana:2014-10-13 12:14:03
Ilość wyświetleń:524

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zamknij